آرشیو اخبار

شنبه, 13 تیر 1394 ساعت 14:00

بذر سویای انگلیسی در مزارع ایرانی جای می‌گیرد

بذر سویای انگلیسی در مزارع ایرانی جای می‌گیرد



به‌دنبال کشت موفق کلزای فرانسوی در مزارع کشور به‌عنوان دومین پروژه، بذور سویای انگلیسی از هفته آینده در استان‌های گلستان، خوزستان و اردبیل کشت می‌شود.
کشت گیاهان روغنی ازجمله سویا و کلزا دارای سابقه‌ای طولانی در کشور بوده و روش‌های سنتی تولید باید به‌روزرسانی شود و برای این منظور و در راستای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در کشور، وزارت جهاد کشاورزی طرح خوداتکایی تولید هشت محصول استراتژیک به‌ویژه روغن مورد نیاز کشور را در دستور کار قرار داد که ازجمله آن می‌توان به تکنولوژی انتقال دانش فنی تولید بذر از کشورهای مطرح دنیا اشاره کرد.
کشور انگلستان و فرانسه پیشرو در تولید دانه‌های روغنی بوده و بدین‌منظور بر اساس تفاهم‌نامه منعقدشده در بهمن‌ماه سال گذشته مقرر شد که شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به‌عنوان مجری برنامه‌های معاونت امور زراعت اقداماتی را برای واردات دانش فنی و تکنولوژی تولید بذور محصولات استراتژیک همچون سویا و کلزا اقدام کند.
در این راستا، به‌عنوان نخستین پروژه، انتقال دانش فنی بذر کلزای هیبرید زمستانه از کشور فرانسه از خردادماه سال جاری اجرایی شد و برداشت موفقیت‌آمیز آن باعث شد که برای اجرایی شدن دومین پروژه که انتقال دانش فنی بذر سویای انگلستان است، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود.
 

ریزش دانه‌های کلزا با ارقام جدید به صفر می‌رسد

مدیر امور تولید بذر و نهال شرکت خدمات حمایتی درباره مزایای بذرهای وارداتی گفت: بذر کلزای وارداتی دوره رشد کوتاه‌تری داشته، بدین‌ترتیب به آب کمتری نیاز دارد و عملکرد آن نیز نسبت به ارقام داخلی بالاتر است و در مجموع باعث می‌شود که مصرف بذر در هر هکتار کاهش یابد.
علی مسعودی‌فر افزود: اگر برداشت کلزاهای کشت‌شده در کشورمان به دلایل مختلفی همچون نبود کمباین به تعویق افتد، با ریزش شدید 10 تا 30 درصدی دانه‌ها روبه‌رو خواهیم بود، در حالی که در رقم‌های جدید وارداتی از آنجا که ژن تربچه وحشی به بذرهای فوق منتقل شده است، مقاومت آنها در مقابل ریزش بسیار بالا است. بنابراین حدود 20 درصد عملکرد این محصول در زمان برداشت بالا می‌رود.
وی خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلاتی که کلزای ایرانی با آن روبه‌رو بود، مبتلا شدن به بیماری‌هایی همچون پوسیدگی ذغالی و فوما بود که ارقام جدید نسبت به این دو بیماری مقاوم است، بنابراین هیچ دغدغه‌ای در این باره نخواهیم داشت.
مسعودی‌فر ادامه داد: در سال گذشته قرار بود که 100 تن بذر جدید کلزای وارداتی در مزارع به‌کار گرفته شود که برخی مشکلات باعث شد حدود 15 تن از آن توزیع شده و در مزارع کشاورزان به زیر کشت برود که بررسی‌ها از مزارع فوق نشان داد که عملکرد بالای پنج تنی و کیفیت مناسبی در تولید داشته‌اند که در برنامه داریم در سال جاری ارقام زمستانه و والد آنها را به کشور وارد کنیم و به تولید انبوه برسانیم.

 
ورود 38 تن بذر سویای انگلیسی به کشور
سویا در ایران قدمتی 50 ساله دارد و به روش سنتی تولید می‌شود، اما عملکرد ارقام داخلی پتانسیل بیش از 2.8 هکتار را ندارند و ابتلا به بیماری‌های مخلتف، دیررس بودن، حساس بودن به طول روز، ریزش غلاف‌ها موقع برداشت و پایین بودن درصد روغن و پروتئین به‌ویژه در کنجاله سویایی که ارزش غذایی آن برای خوراک دام است، باعث شد تا در زمینه واردات بذر سویا نیز اقداماتی انجام شود و در این راستا انتقال دانش فنی بذر سویای انگلیسی برنامه‌ریزی شد و واردات آن از سه مبداء اوکراین، چک و انگلستان در دستور کار قرار گرفت که در این راستا مقرر است در روزهای پایانی هفته جاری کارشناسان انگلیسی به‌عنوان پایلوت در سه استان گرگان، مغان و دزفول، کارگاه‌های آموزشی انتقال دانش فنی را برگزار کنند.
مدیر امور تولید بذر و نهال شرکت خدمات حمایتی درباره سویا نیز تصریح کرد: 38 تن از بذر وارداتی سویا به کشور وارد شده و ارقام فوق قرار است در سه منطقه به‌صورت پایلوت به زیر کشت برود و از آنجا که کشاورزان منطقه آمادگی‌های لازم را برای کشت دارند، به محض برگزاری کارگاه، کشت‌ها انجام می‌شود.
مسعودی‌فر یادآور شد: بذرهای فوق از ارقام والدین یا مادری هستند که با ریزوبیوم‌ها نیز آغشته شده‌اند، بنابراین ازت مناسب خاک را تأمین می‌کنند و امیدواریم که از ابتدای هفته آینده کشت آنها در استان‌های فوق آغاز شود.
وی تأکید کرد: در ابتدا واردات 38 تنی بذر سویا مدنظر است که سپس گسترش پیدا می‌کند.
مدیر امور تولید بذر و نهال شرکت خدمات حمایتی اظهار داشت: شرایط آب و هوایی کشور ما به‌گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود ارقام فوق عملکرد بسیار مناسبی داشته و بتوانیم کشاورزان را به کشت گسترده آن ترغیب کنیم.
مسعودی‌فر از واردات علوفه جدید به نام "لوپن" از کشور انگلستان خبر داد و گفت: این گیاه از خانواده "خلدر" و جزو گیاهان مرتعی محسوب می‌شود و می‌تواند به‌عنوان علوفه‌ای مناسب در کشور به کشت انبوه برسد.
وی افزود: این گیاه به‌صورت آزمایشی به همراه بذور وارداتی فوق به زیر کشت خواهد رفت تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن کشت، بتوانیم آن را در سایر نقاط کشور گسترش دهیم.
گفتنی است، از روز جمعه هفته جاری کارگاه‌های آموزشی در استان‌های گلستان، خوزستان و منطقه مغان اردبیل با حضور کشاورزان پیشرو، کارشناسان و سایر دست‌اندرکاران حوزه بذر برگزار می‌شود تا کشاورزان از نزدیک با روش‌های کشت و مراقبت‌های دوره داشت آشنا شوند و تولید مناسبی در کشور رقم زده شود.
لازم به ذکر است، این پروژه ملی بوده و در راستای انتقال دانش فنی و تکنولوژی تولید بذر سویا و ارقام برتر آن از شرکت انگلیسی Soyauk.gtp و در راستای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و معاونت امور زراعت با تکیه بر انتقال دانش فنی و تکنولوژی روز بذور استراتژیک اجرایی شد.
منبع: ایانا
خواندن 2028 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8614357

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website