آرشیو اخبار

چهارشنبه, 27 اسفند 1393 ساعت 12:27

افزایش سطح زیر کشت جو در سال‌های آینده

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:
افزایش سطح زیر کشت جو در سال‌های آینده



با توجه به خشکسالی و کم شدن منابع آبی در سال‌های آینده، پیش‌بینی می‌شود که سطح زیر کشت جو که گیاهی کم‌آب‌بر و مقاوم به تنش‌های خشکی است، افزایش پیدا کند.
مدیرکل غلات و محصولات اساسی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر گفت: در سالی که گذشت شاید در برخی محصولات شاهد کاهش سطح زیر کشت و در برخی دیگر شاهد افزایش آن بودیم، اما باید دانست که توانستیم به اهداف پیش‌بینی‌شده دست پیدا کنیم و گاهی نیز فرا‌تر از آن تولید شد.
کاوه خاکسار افزود: سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی تولید بهینه در واحد سطح است، به‌گونه‌ای که در محصول جو توانستیم لاین‌های جدیدی را به عرصه تولید وارد کنیم که عملکرد بالاتری داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه داریم که سطح زیر کشت محصولات کشاورزی را ثابت نگه داریم و عملکرد آن‌ها را افزایش دهیم تا بتوانیم استفاده مناسبی از نهاده‌های مختلف داشته باشیم.
خاکسار ادامه داد: امسال سطح زیر کشت محصول جو از افزایش برخوردار بود، زیرا این محصول به کم‌آبی و شوری مقاوم است و می‌تواند در اراضی کم‌بازده کشت شود.
وی تصریح کرد: سطح زیر کشت جو در پاییز اندکی کاهش یافت، اما در بهار این محصول همچون سال‌های گذشته کشت می‌شود.
مدیرکل غلات و محصولات اساسی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی از افزایش سطح زیر کشت جو طی سال‌های آینده خبر داد و یادآور شد: با توجه به شرایط خشکسالی موجود که در سال‌های آینده رو به افزایش خواهد بود، در برنامه داریم محصولاتی که با شرایط کشور سازگار باشد، بیشتر کشت شود و در این راستا سطح زیر کشت محصول جو از افزایش برخوردار خواهد شد.
خاکسار تأکید کرد: محصول جو در بازار قیمت مناسبی دارد، به‌گونه‌ای که با وجود آنکه این محصول مشمول خرید تضمینی است، اما به‌صورت آزاد مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد.
وی اظهار داشت: در سال ۹۲ حدود سه میلیون تن جو در کشور تولید شد و پیش‌بینی می‌شود که با توجه به بارندگی‌ها و وضعیت کشت در سال آینده دو میلیون و ۹۰۰ تا سه میلیون تن از این محصول تولید شود.
 
تناوب کلزا با گیاهان زراعی ضروری است
مدیرکل غلات و محصولات اساسی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره کشت گیاهانی همچون کلزا گفت: کلزا در تناوب با بسیاری از محصولات قرار دارد و لازم است که کشت شود و در برنامه داریم که در سال‌های آینده تغییراتی در سطح زیر کشت آن به‌وجود آوریم.
خاکسار افزود: رعایت تناوب زراعی ضروری است، زیرا انجام کشت‌های پشت سر هم باعث فقیر شدن خاک و منابع دیگر می‌شود و بدین‌ترتیب لازم است برای تغذیه بیشتر گیاهان تناوب زراعی را رعایت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل موجود در بخش کشاورزی رعایت کشاورزی حفاظتی است که برخی گیاهان همچون کلزا می‌تواند در تناوب با گندم قرار گرفته و بدین‌ترتیب محصول گندم باکیفیت‌تری تولید شود.
خاکسار درباره کمی آب در سال‌های آینده ادامه داد: مصرف آب باید فرهنگ‌سازی شود و کشاورزان باید خود به سمتی حرکت کنند که مصرف بهینه آب را رعایت کنند.
وی تصریح کرد: شکستن رکورد‌ها در بخش کشاورزی مهم نیست، بلکه باید تلاش کنیم که کشاورزی را پایدار نگه داریم و در این راستا در جهت حفظ محیط زیست قدم برداریم.

تغییر سطح زیر کشت ذرت هنوز در برنامه نیست
مدیرکل غلات و محصولات اساسی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره کشت علوفه نیز یادآور شد: در حال حاضر ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت یونجه اختصاص دارد که می‌توانیم با افزایش عملکرد ارقام و اضافه کردن رقم‌های جدید، سطح کشت را کاهش داده و در عوض تولید را بالا ببریم و بدین‌ترتیب نیاز به واردات کاهش پیدا می‌کند.
خاکسار تأکید کرد: کشت ذرت نیز که از گیاهان علوفه‌ای محسوب می‌شود، دارای سطحی معادل ۴۵۰ هزار هکتار انواع سیلویی و دانه‌ای است که با توجه به شرایط آب و هوایی می‌توان سطح آن را در سال‌های آینده تغییر داد.
وی اظهار داشت: برنامه‌ای نداریم که سطح زیر کشت ذرت را تغییر دهیم، زیرا آب‌بر بودن یک محصول به معنای حذف آن نیست، اما می‌توانیم با ابلاغ دستورالعمل‌های فنی نسبت به مصرف بهینه آب توصیه‌هایی به بهره‌برداران بخش کشاورزی داشته باشیم.
منبع: ایانا
خواندن 2281 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8614352

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website