آرشیو اخبار

یکشنبه, 13 تیر 1389 ساعت 01:00

وضعیت میوه امسال در کشور مطلوب است

وضعیت میوه امسال در کشور مطلوب است

 

با توجه به توسعه و نوسازی باغها و مبارزاتی که علیه آفات انجام شده، امسال وضعیت میوه تابستانی و پاییزی در کشور مطلوب است.

به گزارش ایانا، سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در نشست مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اعلام این مطلب گفت: ایران در بخش صادرات میوه جزو هشت کشور بزرگ دنیا و به لحاظ تنوع نیز جزو چهار کشور بزرگ دنیا است.

دکتر محمدحسین انصاری فرد افزود: پارسال بیش از 5/2 میلیارد دلار صادرات میوه از کشور انجام شد که عمده آن حدود یک میلیارد دلار مربوط به صادرات پسته بوده است.

وی با بیان اینکه پارسال ارزش صادرات محصولات کشاورزی در مجموع همراه با محصولات خام و فرآوری شده کشاورزی بیش از چهار میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طبق برنامه چهارم توسعه صادرات محصولات کشاورزی سه میلیارد دلار پیش بینی شده بود، با این آمار از برنامه جلوتر هستیم و پیش بینی می شود در سال جاری صادرات محصولات کشاورزی به 5/4 میلیارد دلار برسد.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: طرح شناسنامه دار کردن بهره برداران کشاورزی یکی دیگر از برنامه های این وزارتخانه در سال جاری است که هم اینک این طرح در استانهای فارس، سمنان و همدان به صورت پایلوت در دست انجام است و با اجرای نهایی آن می توانیم اطلاعات و آمار کشاورزی را به صورت آن لاین داشته باشیم.

انصاری فرد ادامه داد: یکی از ضعفهای اساسی ما در بخش کشاورزی اطلاعات و آمار غیر دقیق بوده است که هم اینک مساحی اراضی کشاورزی با جی پی اس به صورت دقیق در حال انجام است.

وی تاکید کرد: همچنین در سال جاری شماره گذاری ماشین آلات کشاورزی نیز در کشور انجام می شود که با اجرای این طرح به دلیل ارزش ریالی بالایی که این ماشین آلات دارند، می توان از آنها به عنوان وثیقه در بانکها استفاده کرد.

انصاری فرد اظهار داشت: علاوه بر این امسال طرح جایگزینی 150 هزار تراکتور و کمباین فرسوده در کشور اجرا می شود که با اجرای این طرح علاوه بر صرفه جویی سالیانه صدها میلیون ریال در مصرف گازوئیل، ریزش محصولات کشاورزی در هنگام برداشت محصولات نیز کاهش می یابد و ضریب مکانیزاسیون نیز به عنوان یکی از شاخصهای بخش کشاورزی بالا می رود.

وی یادآور شد: برنامه پنجم توسعه، کشاورزی محور خواهد بود که شاخصه اصلی این سیاست، افزایش سرمایه گذاریها در این بخش است که در همین راستا سرمایه گذاری در آب و خاک و زیرساختهای بخش کشاورزی امسال دو برابر افزایش یافته و به هزار میلیارد تومان رسیده است.

انصاری فرد در خصوص بیماری تب برفکی نیز گفت: بیماری تب برفکی در کشور که به تولید گوشت و شیر آسیب رسانده بود، با واکسیناسیون گسترده ای که توسط سازمان دامپزشکی انجام شد، کنترل و کاملا مهار شده و این امر در پایین آمدن قیمت گوشت نیز تاثیر بسزایی داشته است.

مدیرکل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: هم اینک تولید گوشت قرمز در کشور به 900 هزار تن، گوشت مرغ یک میلیون و 615 هزار تن و آبزیان به 670 هزار تن رسیده است.

وی اصلاح سیستمهای مرغداری و دامداری را یکی دیگر از برنامه های امسال وزارت جهاد کشاورزی ذکر کرد و گفت: با اصلاح این سیستمها در مصرف سوخت دامداریها و مرغداریها سالیانه بیش از هزار میلیارد تومان صرفه جویی می شود و این صرفه جویی باعث کاهش هزینه تولید، منطقی شدن قیمت محصولات و سود بیشتر تولیدکنندگان می شود.

انصاری فرد افزود: همچنین امسال با تمهیداتی که اندیشیده شده، تولید برنج و چغندر قند در ایران افزایش خواهد یافت و واردات برنج و شکر کاهش پیدا می کند.

وی بیان کرد: در راستای توسعه کشاورزی دانش محور تعداد طرحهای تحقیقاتی کشاورزی در سال جاری به بیش از چهار هزار طرح افزایش یافته که از جمله آنها طرحهای بیوتکنولوژی کشاورزی و استفاده از انرژی هسته ای در انبارداری است.

انصاری فرد با اشاره به اهمیت توسعه بخش خصوصی، تعاونیها و تشکلها در اداره بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته بیش از سه هزار و 400 شرکت مشاوره ای فنی مهندسی کشاورزی در کشور ایجاد شده که به این وسیله داشته ها و یافته های تحقیقاتی کشاورزی در بین کشاورزان ترویج داده می شود.

وی تصریح کرد: در استان بوشهر نیز طرحهای استفاه از ضایعات خرما به عنوان بستر برای تولید کمپوست قارچ، استفاده از سرشاخه خرما به عنوان خوراک دام و تولید جلبک دریایی به عنوان خوراک دام در آبهای شور که سرشار از پروتیین است و باعث تولید شیر می شود، از جمله این طرحهاست.

 

بیش از چهار میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد

مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه بیش از چهار میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، گفت: امسال چهار میلیون و 100 هزار تن محصول گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری شده است.

انصاری فرد افزود: این میزان خرید نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: بیشترین خرید گندم مربوط به استان خوزستان با یک میلیون و 100 هزار تن بوده که این میزان خرید نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.

انصاری فرد تصریح کرد: پیش بینی می شود امسال خرید گندم به 11 میلیون تن برسد که این میزان حدود دو میلیون تن بیشتر از سال گذشته است که به ما اجازه می دهد بعد از سه سال وقفه بتوانیم دوباره صادرات گندم را داشته باشیم.

وی با اشاره به افزایش تولید حدود 25 درصدی گندم در سال زراعی جاری یادآور شد: امسال حدود 14 میلیون تن گندم و چهار میلیون تن جو در سطح کشور تولید شده است.

 

تصویب قانون الگوی کشت نقش مهمی در صرفه جویی آب دارد

مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: تصویب طرح الگوی کشت که بر اساس آن کشاورزان به رعایت اینکه چه محصولی و به چه اندازه ای بکارند ملزم می شوند، در صرفه جویی مصرف آب نقش موثری دارد.

انصاری فرد در نشست با مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر همچنین افزود: هم اینک این طرح تنظیم و به کمیسیون زیرینایی دولت ارایه شده که پس از تصویب باید به مجلس ارایه شود.

وی تاکید کرد: با تصویب این طرح کشاورز ملزم به رعایت قانون در خصوص کشت محصولات است و در صورت تخطی از قانون امکان برخورد با وی وجود دارد.

انصاری فرد با بیان اینکه میزان بارندگی در کشور ایران یک سوم میانگین بارندگی جهانی است، افزود: این درحالی است که میزان تبخیر در کشور ما سه برابر میزان جهانی است.

وی با اشاره به اینکه 58 درصد مصرف آب در کشور از منابع زیرزمینی است و نزدیک 60 درصد برداشتها از چاه و قنات است، گفت: تغییرات تحمیلی اقلیمی در سطح جهان نیز باعث شده که بارشها در کشور تغییر کند.

انصاری فرد اظهار داشت: برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی، آسیب دیدن راههای تغذیه سفره های زیرزمینی و توزیع حق آبه از جمله چالشهای پیش روی کشاورزی در ایران است.

وی میزان بهره وری آب در بخش کشاورزی ایران را 41 درصد ذکر کرد و گفت: حدود 60 درصد آب بخش کشاورزی در کشور هدر می رود.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی تجهیز و نوسازی اراضی، توسعه آبخیزداری و آبخوانداری، سدهای زیرزمینی، شیوه های آبیاری (تنظیم زمان آبیاری در ساعاتی که گرما نیست)، توزیع حجمی آب برای کشاورزی و استفاده از تکنولوژی نوین و انرژی هسته ای برای تولید بذرها و نهالهای مقاوم را از جمله راههای مقابله با خشکسالی و جلوگیری از هدررفت آب در کشور دانست.

وی در خصوص آبیاری تحت فشار نیز بیان کرد: قبل از دولت نهم سالانه بطور میانگین بین 30 تا 40 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در کشور اجرا می شد که در دولت نهم این میزان به 100 هزار هکتار در سال رسیده است که این نشان دهنده اهمیت بخش کشاورزی در این دولت است.

انصاری فرد افزود: پیش بینی می شود در صورت تامین اعتبار، این میزان به 200 هزار هکتار در سال 89 برسد و با توجه به اینکه بیش از 90 درصد تجهیزات آبیاری تحت فشار در کشور انجام می شود، این آمادگی را داریم که عملیات آبیاری تحت فشار به یک میلیون هکتار در سال برسد.

وی در خصوص نقش گلخانه ها در صرفه جویی آب نیز گفت: بناست ظرف 10سال آینده در برنامه های پنجم و ششم توسعه، گلخانه های کشور را از هفت هزار و 500 هکتار به 45 هزار هکتار برسانیم که این امر می تواند باعث شود 400 هزار هکتار از اراضی جالیزی و کشت صیفی جات را در کشور جمع کنیم و به کشت محصولات دیگری اختصاص بدهیم و این یک صرفه جویی خوب در مصرف آب خواهد بود.

انصاری فرد افزود: توسعه گلخانه ها علاوه بر صرفه جویی 10 برابری آب در بخش کشاورزی باعث افزایش تولید و کیفیت محصول نیز می شود.

وی با بیان اینکه در 14 محصول جزو پنج کشور اول دنیا هستیم، گفت: ایران از لحاظ پتانسیل تولید محصولات کشاورزی و سطح زیرکشت جزو 10 کشور برتر دنیا بوده و از لحاظ سطح کشت باغی رتبه پنجم، در محصول انار، پسته، زعفران و خرما رتبه اول، سیب و گردو رتبه سوم، فندق و زردآلو رتبه چهارم و مرکبات رتبه ششم را در سطح دنیا داریم.

انصاری فرد میزان تولید محصولات کشاورزی را 103 میلیون تن در سال ذکر کرد و گفت: بیش از هشت هزار ژنوم گیاهی در کشور وجود دارد که بیش از سه هزار ژنوم آن انحصاری کشور خودمان است./

منبع : بوشهر  - خبرگزاری کشاورزی ایران
خواندن 1724 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8611534

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website