آرشیو اخبار

دوشنبه, 28 تیر 1389 ساعت 01:00

استفاده از گوگرد مازاد صنایع نفت و گاز کشور در اصلاح خاکهای کشاورزی

رییس امور پژوهش، توسعه و فناوری شرکت ملی گاز ایران خبر داد:

مصرف گوگرد کشاورزی علاوه بر مسایل اقتصادی، از نظر زیست محیطی و سلامت عمومی حایز اهمیت است.


 


 

به گزارش ایانا، رییس امور پژوهش، توسعه و فناوری شرکت ملی گاز ایران در خصوص تحقیقات انجام شده جهت استفاده از گوگرد مازاد صنایع نفت و گاز کشور در اصلاح خاکهای کشاورزی گفت: در حال حاضر سیر تغییر خصوصیات نفت خام به سمت سنگین تر شدن بوده و میزان گوگرد در این منابع در حال افزایش است.

حمید بنیاد افزود: از سوی دیگر میزان مجاز گوگرد در فرآورده های نفتی با وضع قوانین سختگیرانه زیست محیطی به طور مستمر محدود می شود. همچنین کشورهایی که دارای مخازن گاز بسیار ترش هستند، به دلیل شرایط اقتصاد جهانی و نوسانات بازار جهانی انرژی، برنامه ریزی جامعی را برای توسعه این میادین و تولید گاز انجام داده اند، به طوری که فرآیند گوگردزدایی از فرآورده های نفتی و گازی در آینده نزدیک به صورت جدی تر مورد توجه قرار خواهد گرفت و بطور کلی روند تولید سالیانه گوگرد در جهان با یک سیر صعودی همراه شده است.

وی ادامه داد: شواهد آماری از گذشته تاکنون حاکی از آن است که عرضه گوگرد در جهان بیش از تقاضای آن است. به همین دلیل سالانه مقادیری گوگرد مازاد در جهان بدون مصرف باقی می ماند که نه تنها مشکلاتی را به جهت انبارداری به وجود می آورد بلکه اثرات زیست محیطی مخربی را به دنبال خواهد داشت.

بنیاد خاطرنشان کرد: آمارهای موجود نشان می دهد که تا سال 2015 سالانه دو تا چهار میلیون تن گوگرد مازاد در جهان تولید خواهد شد، لذا جهت غلبه بر مشکل عدم توازن عرضه و تقاضای گوگرد، کشورهای عمده تولیدکننده گوگرد باید به دنبال راهبردهایی مناسب برای مدیریت درازمدت آن باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تولید گوگرد در ایران اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر در کشور ما میزان تولید گوگرد به بیش از شش هزار و 300 تن در روز (دو میلیون تن در سال) می رسد که با پیش بینی گوگرد حاصل از پروژه های در برنامه و ساخت طی چند سال آینده این مقدار دو برابر خواهد شد.

بنیاد تصریح کرد: صادرات گوگرد نیز به دلیل عدم توازن تولید و مصرف جهانی و همچنین نوسانات قیمت گوگرد صادراتی با مشکل مواجه بوده و مصرف سالیانه داخلی آن نیز به حدود 400 هزار تن محدود شده که بخش اعظم آن در مجتمعهای پتروشیمی به اسیدسولفوریک تبدیل می شود. لذا تبدیل بخش اعظم گوگرد مازاد تولیدی در پالایشگاههای گاز به محصولات جدید و استراتژیک دارای ارزش افزوده بالاتر در بخشهای مختلفی نظیر کشاورزی، مهندسی راه و ساختمان و راهسازی، سازه های دریایی، صنایع لاستیک و پلیمر در داخل کشور و همچنین عرضه به بازارهای خارجی و در سطح بین المللی به ویژه به کشورهای پیشرو و پیشگام در منطقه خلیج فارس از اهمیت زیادی برخوردار است.

بنیاد با اشاره به طرح "استفاده از گوگرد و کاربردهای مختلف و مدیریت مصرف آن" گفت: "تهیه و فرمولاسیون گوگرد کشاورزی همراه با ریزمغذیها در مقیاس آزمایشگاهی و بنچ" از پروژه های طرح گوگرد است که در مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران تعریف شد و مورد حمایت قرار گرفت. همچنین پس از اجرای پروژه مهم "تدوین نقشه راه گوگرد" و بررسی فنی و اقتصادی چهار اولویت اصلی مصرف آن، کاربرد گوگرد در اصلاح خاکهای کشاورزی به عنوان اولویت اول مدنظر قرار گرفت. این پروژه توسط پژوهشکده شیمی و پتروشیمی پژوهشگاه صنعت نفت به اجرا درآمد. مسئول این طرح آقای دکتر علایی و کارشناس ارشد آن از امور پژوهش شرکت ملی گاز سرکار خانم بهرامیان بوده اند.

بنیاد افزود: لازم به توضیح است که بخش اعظم خاکهای کشاورزی ایران قلیایی بوده و نیاز به اصلاح pH دارند. لذا یکی از مهمترین زمینه های کاربرد گوگرد تبدیل آن به محصولی با ویژگیهای خاص جهت اصلاح این خاکهای قلیایی است. توسعه و نهادینه کردن مصرف گوگرد کشاورزی علاوه بر مسایل اقتصادی، از نظر زیست محیطی و سلامت عمومی حایز اهمیت است. با توجه به پیش بینی امکان تولید گوگرد بنتونیت دار (گوگرد کشاورزی) در واحدهای دانه بندی گوگرد پالایشگاههای گازی شهید هاشمی نژاد و ایلام، زمینه ادامه پروژه فوق الذکر و بررسیهای میدانی فراهم شده است.

وی با اشاره به مصوبات جلسه ای که با شرکت کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و کارشناسان ذیربط در وزارت نفت در حضور معاون پژوهش و فناوری این وزارتخانه تشکیل شده است، ادامه داد: در نظر است کارگروهی متشکل از کارشناسان وزارت نفت و موسسه تحقیقاتی خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی تشکیل و پروژه پژوهشی مشترکی به منظور تولید پایلوت گوگرد کشاورزی جهت ارزیابیهای کاربردی و میدانی آن تعریف شود که هم اکنون در آستانه اجراست.

بنیاد افزود: به موازات اجرای این پروژه، تدوین طرح جامع تولید گوگرد کشاورزی و ایجاد بسترهای لازم حمایتی به صورت فازبندی شده نیز در دست اقدام است و اجرایی شدن آن نیازمند انعقاد تفاهمنامه ای بین وزارت نفت و جهاد کشاورزی خواهد بود که مراتب مورد تایید طرفین قرار گرفته است./

منبع : تهران  - خبرگزاری کشاورزی ایران

خواندن 2034 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8611943

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website