آرشیو اخبار

دوشنبه, 11 دی 1402 ساعت 06:35

ارزآوری ۱۱۰ میلیون دلاری صادرات تخم‌مرغ/ افزایش ۱۳۰ هزار تنی تولید

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت که از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰۷ هزارتن تخم مرغ به ارزش ۱۱۰ میلیون دلار به عراق، افغانستان ، ترکمنستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همچون عمان، قطر و امارات صادر شده است.

«محمد مرادی» درباره وضعیت تولید و صادرات این محصول افزود: طبق آمارها، کشور ظرفیت تولید سالیانه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تخم‌مرغ را دارد. این مقام صنفی بیان‌داشت: پارسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن از این محصول در کشور تولید شد که بخش عمده آن به مصرف داخلی رسید و مازاد آن صادر شد.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اظهار داشت: برآورد تولید امسال حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است.

افزایش ۱۳۰ هزار تنی تولید تخم مرغ
وی با بیان اینکه طبق آمارها نیاز ماهانه تخم‌مرغ کشور طبق روال عادی حدود ۹۰ هزار تن و در اوج مصرف نزدیک‌به ۱۰۴ هزار تن است، تصریح‌کرد: در حال حاضر تولید تخم مرغ در اوج مصرف ماهانه ۱۱۶ هزار تن است؛ بنابراین نه فقط هیچ کمبودی در این زمینه نداریم بلکه بیش از نیاز مصرفی، تولید می‌شود.
مرادی اضافه‌کرد: امسال میزان تولید تخم‌مرغ نسبت به سال گذشته در مجموع ۱۳۰ هزار تن افزایش یافته است.

محدودیت صادرات تخم مرغ برای تنظیم بازار در نیمه دوم سال
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن از محدودیت صادرات تخم مرغ برای تنظیم بازار داخلی خبر داد و تصریح‌کرد: از نیمه دوم امسال برای تنظیم بازار تخم‌مرغ محدودیت صادرات اعمال شده تا بازار داخلی با کمبود روبه‌رو نشود و به دلیل نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال ممکن است این روند ادامه پیدا کند.

ایران، نهمین تولیدکننده تخم مرغ در جهان
مرادی گفت: در حال حاضر ایران در بین ۱۶۰ کشور جهان، نهمین تولید کننده محصول تخم‌مرغ است که باید برای حفظ این رتبه تولید پایدار داشته باشیم.
به گفته وی، طبق گزارش‌ های فائو اکنون چین، هند و امریکا رتبه‌های نخست تا سوم تولید تخم‌مرغ جهان را در اختیار دارند.

لزوم اصلاح قیمت تخم‌مرغ به‌منظور پایداری تولید
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ از شب یلدا به بعد در واحدهای تولیدی بین ۴۷ هزار و ۳۰۰ تا ۴۸ هزار تومان شده که نسبت به اواسط آذرماه که قیمت این محصول حدود ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان بوده کاهش یافته است.
وی افزود: این درحالی است که با توجه به افزایش هزینه‌های تمام‌شده تولید از جمله نهاده‌های طیور از سال گذشته تاکنون، در سه مرحله افزایش قیمت داشته است که نرخ واقعی هر کیلوگرم تخم مرغ باید اصلاح شود، اما همچنان با قیمت مصوب سال گذشته به فروش می‌رسد که ادامه این روند ضرر تولیدکنندگان را در پی دارد.
به گفته وی، پیش از این قیمت مصوب هر کیلوگرم کنجاله سویا در چندین مرحله از ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و ذرت بین ۱۰ تا ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد.
این مقام صنفی با بیان اینکه پیش از این با کمبود کنجاله سویا در بازار روبه‌رو بودیم، اظهارداشت: با اقدامات اخیر دولت، کنجاله سویا و ذرت در بازار تأمین است و اکنون قیمت‌های بازار آزاد نزولی شده است.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن بر این باور است که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل نیاز است که برای پایداری تولید، قیمت مصوب تخم مرغ اصلاح شود تا تولیدکنندگان متضرر نشوند، زیرا حلقه‌های پایانی بازار نسبت به نوسان قیمت محصولاتی همچون تخم‌مرغ مقاومت دارند و با اینکه این محصول در واحدهای تولیدی ارزان می‌شود، اما همچنان قیمت این محصول در بازار با قیمت‌های بالا به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.
مرادی با تاکید بر پایداری تولید تخم‌مرغ در کشور، گفت: اگر تولید اقتصادی نباشد، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران از چرخه تولید خارج می‌شوند و ممکن است نه‌تنها حرکت رو به رشدی در تولید نداشته باشیم بلکه تولید قبل را نیز از دست بدهیم.

سرانه مصرف تخم مرغ در ایران ۱۴ کیلوگرم است
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: طبق آمارهای موجود، سرانه مصرف تخم مرغ برای هر ایرانی بیش از ۱۴ کیلوگرم است، درحالی که میزان مصرف این محصول به‌طور میانگین در جهان بین ۱۱ تا ۱۲ کیلوگرم و در کشورهای پیشرفته جهان ۱۸ کیلوگرم است.
وی افزود: در واقع سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشور ما نسبت به میانگین جهانی بالاتر و نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا کمتر است، با این حال در سال‌جاری مصرف این محصول پروتئینی در کشورمان افزایش یافته است.
منبع:ایرنا

خواندن 312 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8610625

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website