آرشیو اخبار

شنبه, 23 اسفند 1393 ساعت 13:00

کشت گلخانه‌ای راهکاری مناسب برای افزایش تولید محصولات با کیفیت

کشت گلخانه‌ای راهکاری مناسب برای افزایش تولید محصولات با کیفیت



گسترش کشت محصولات گلخانه‌ای علاوه بر تولید محصول باکیفیت راهکاری مناسب برای مقابله با خشکسالی و استفاده بهینه از منابع آب و خاک است.
در شرایطی که کاهش بارندگی‌ها و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیر زمینی و هدر روی بیش از حد آب در روش‌های کشت‌های سنتی بخش کشاورزی را دچار چالش کرده، توسعه کشت گلخانه‌ای یک راهکاری برای برون رفت از این مشکل است.
به گفته کار‌شناسان کشت محصولات گلخانه‌ای با هزینه و نیروی کار کمتر و تولید محصول با کیفیت و مشتری پسند در سالهای اخیر علاوه بر کاهش وابستگی زمینه صادرات این محصولات را نیز فراهم می‌کند.
در این میان کهگیلویه و بویراحمد با برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد قابلیت‌های فراوانی برای توسعهٔ کشت محصولات گلخانه‌ای را دارد.
کار‌شناسان باغبانی معتقدند وسعت کم اراضی کشاورزی، بیکاری فصلی نسبتاً طولانی در بخش کشاورزی، رواج تداوم کار و تولید محصول در تمام فصل‌های سال، افزایش تولید در واحد سطح و در نتیجه اشتغال و درآمدزایی بیشتر ایجاب می‌کند تا کشت گلخانه‌ای در این استان رواج و توسعه پیدا کند.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی سرد و یخبندان در مناطق سردسیری این استان کشت گلخانه‌ای روشی مناسب برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز مردم در این فصل است.
زواره آزادپور اظهار کرد: رساندن اسان مواد مغذی به گیاه از طریق تزریق در نتیجه داشتن ارزش غذایی بهتر و زیبایی و مشتری پسند بودن از دیگر مزایای بهره وری از کشت گیاهان به صورت گلخانه‌ای است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: هم اکنون ۹۰ واحد گلخانه در این استان وجود دارد و تولید سالانه محصولات گلخانه‌های این استان شش هزار تن است.
وی گفت: میزان تولید محصول توت فرنگی گلخانه‌ای در این استان سالانه ۱۳۹ تن است.
وی بیان کرد: از گلخانه‌های استان تعداد ۱۴ واحد به تولید گل رز هلندی اختصاص دارد.
مسئول گلخانه‌های جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نبود سیستم حمل و نقل مناسب را مهم‌ترین مشکل گلخانه داران تولید گل رز این استان بیان کرد.
پروین هرمزی‌نژاد با بیان اینکه هم اکنون ۱۴ گلخانه با مساحت حدود شش هکتار در استان وجود دارد گفت: بیشترین این گلخانه‌ها در شهرستان بویراحمد واقع شده‌اند که در هر مترمربع فضای گلخانه‌ای هفت پایه گل رز کشت و ۱۲۰ شاخه گل رز برداشت می‌شود.
وی گفت: فارس، خوزستان، تهران و اصفهان مهم‌ترین استان‌هایی هستند که گل رز استان به این استان‌ها ارسال می‌شود.
هرمز‌پور افزایش تولید در واحد سطح (۱۰برابر هوای آزاد)، تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصول تولیدی، صرفه جویی در مصرف آب، استفاده از اراضی غیر قابل کشت با سیستم هیدرو پونیک و امکان بازار یابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار تداوم کار و تولید محصول در تمام فصل‌های سال از مزایای کشت گلخانه است.
به گفته کار‌شناسان یکی از مزایای مهم کشت گلخانه‌ای ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و کار آموختگان کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل‌های پاییز و زمستان که امکان کشت در هوای آزاد کمتر است، می‌باشد.
این موضوع علاوه بر اشتغال و درآمد زایی برای افراد موجب تامین نیاز بازار در فصل‌های سرد سال و در نتیجه تعدیل قیمت‌ها در بازار می‌شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به علت استفاده از کشت‌های سنتی در سال‌های گذشته بخش زیادی از منابع آب زیر زمینی این استان هدر رفته است.
جعفر گوهرگانی افزود: با توسعه و کشت محصولات گلخانه‌ای و همچنین شیوه‌های نوین آبیاری تحت فشار و قطره‌ای تا حد زیادی از مصرف بالای آب در بخش کشاورزی کاسته شده است.
وی تدوین و اجرای برنامه‌های ارشادی و اطلاع رسانی برای هدایت سرمایه‌ها نیروی انسانی از سوی دولت در این بخش، ایجاد زیرساخت‌ها و تاسیسات لازم برای راه اندازی مجتمع‌های تولید گلخانه‌ای، اعطای تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران و علاقمندان و ارائه معافیت‌ها و امتیازهای تشویقی به این قشر و تشکیل تعاونی‌ها از اقدامات این سازمان برای توسعه محصولات گلخانه‌ای در استان است.
۳۰درصد از حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمینهای کهگیلویه وبویراحمد آبی است و با این وجود افت منابع آبی کشت برخی محصولات را در زمینهای آبی با مشکل مواجه کرده است.
منبع: ایرنا
خواندن 2431 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8610527

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website