آرشیو اخبار

دوشنبه, 06 بهمن 1399 ساعت 08:40

۲۵ میلیون اصله نهال مثمر امسال تولید شد

معاون کنترل گواهی نهال موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۲۵ میلیون اصله نهال مثمر در نهالستان های مجاز کشور امسال به تولید رسید که آماده الصاق شناسه و توزیع شده اند.

« عبدالرضا کاوند» با بیان اینکه میزان تولید نهال مجوزدار نسبت به سال ۹۸ رشد هفت تا هشت درصدی را نشان می دهد، افزود: تاکنون نزدیک به ۱۰ میلیون اصله نهال مثمر که در نهالستان های مجاز امسال تولید شده از سوی این موسسه، شناسه دریافت کرده اند.
معاون کنترل گواهی نهال موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اضافه کرد: فرآیند تهیه شناسه برای نهال های مجاز از نیمه آبان ماه آغاز و تا فروردین سال آینده ادامه دارد.
کاوند توضیح داد: نهال هایی که در طول دوران رشد در نهالستان های مجاز، توسط  کارشناسان موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال یا از سوی کمیته فنی نهال استان های سراسر کشور مورد نظارت، پایش و تایید قرار می گیرند، اجازه الصاق شناسه به آنها داده می شود.
معاون کنترل گواهی نهال موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با بیان اینکه  نزدیک به ۴۰۰ نهالستان از موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال مجوز تولید دریافت کرده اند، اذعان داشت: سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد به نهالستان های مجاز کشور اضافه و به همین میزان از گردونه تولید خارج می شوند و از این رو در زمینه احداث نهالستان های مجوزدار در کشور به نقطه تعادل رسیده ایم.
کاوند با اشاره به این که نهال های تولید شده در نهالستان های مجوزدار از نظر اصالت رقم، سلامت و عدم ابتلا به بیماری های قرنطینه ای تایید شده اند، از متقاضیان و باغداران خواست نهال مورد نیاز خود را فقط از نهالستان های مجاز تهیه کنند.
وی افزود: خرید نهال از نهالستان های غیر مجاز با ریسک همراه است و باغدار ممکن است برای پنج تا ۱۰ سال خود را گرفتار کند.
معاون کنترل گواهی نهال موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: متقاضیان نهال برای دسترسی به فهرست نهالستان های مجاز کشور می توانند به سایت موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و یا به سازمان های جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مراجعه کنند.
وی در مورد شرایط جابجایی نهال نیز گفت: براساس برنامه ریزی در فصل جابجایی نهال، نهال هایی که مجوز تولید دارند و شناسه و گواهی بهداشت دریافت کرده اند، اجازه جابجایی دارند.
کاوند گفت: چنانچه تشخیص داده شود نهالی به بیماری به ویژه بیماری های قرنطینه ای آلوده است، باید توسط کارشناسان قرنطینه معدوم و از جابجایی آن جلوگیری شود.
وی دعوت کرد:مراکز نیروی انتظامی و پلیس راهور در مبادی ورودی و خروجی شهرها بر جابجایی محموله های حاوی نهال با کمک کارشناسان حفظ نباتات و قرنطینه نظارت کنند.
کاوند، خواستار همکاری مسوولان شهرداری ها، تعزیرات حکومتی و دادستانی ها در زمینه مدیریت ساماندهی تولید و توزیع نهال شد و افزود: افرادی که از مراجع معتبردرتهیه نهال نیستند، نباید در مبادی ورودی یا خروجی شهرها مستقر و اقدام به فروش نهال های غیر مجاز کنند و موجب ایجاد مشکلات برای باغبانی کشور شوند.
وی درباره زمان جابجایی نهال افزود: زمان جابجایی نهال به شرایط اقلیمی استان ها بستگی دارد و با نخستین خزان در پاییز و افت درجه حرارت، نهال به خواب می رود و امکان جابجایی آن وجود دارد.
کاوند خاطرنشان کرد: چنانچه نهال ها بعد از فعال شدن جوانه ها جابجا شوند، درصد افت بالا می رود، بنابراین جابجایی نهال ها پس از رشد جوانه ها ممنوع است.
وی گفت:براساس قانون، وظایف موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در حوزه کنترل و جابجایی نهال های مثمر است، اما با هدف ساماندهی تولید و جابجایی نهال در کشور، به نهال های غیر مثمر نیز توجه می شود.
به تازگی جمهوری اسلامی ایران به جمع کشورهای صادرکننده گواهینامه بین المللی بذر دنیا پیوست زیرا بذر به عنوان یک موجود زنده در تبادل بین کشورها باید دارای گذرنامه و شناسنامه هویتی باشد.
موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزرات کشاورزی از سال ١٣٨٢ عضو انجمن بین المللی آزمون بذر( ایستا) بوده و آزمایشگاه ملی این موسسه از قوانین و استانداردهای ایستا پیروی می کند، تا قبل از دی ماه جاری وضعیت این آزمایشگاه عادی بوده اما با تلاش و پیگیری های به عمل آمده طی سالهای قبل، این موسسه( به نمایندگی از کشورمان) موفق به اخذ اکردیته یا اعتبار نامه ایستا شده است.
منبع:ایرنا

خواندن 1484 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8610209

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website