آرشیو اخبار

شنبه, 16 مهر 1401 ساعت 04:47

۳۰۰ هزار تن وش پنبه امسال در کشور تولید می‌شود

مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: امسال ۳۰۰ هزار تن وش پنبه و حدود ۱۰۰ هزار تن پنبه سفید در کل مناطق کشت این محصول در داخل ایران تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

ابراهیم هزارجریبی در جریان سفر به منطقه مغان استان اردبیل ، میزان نیاز کشور به محصول پنبه خالص و سفید را حدود ۱۸۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: مابقی این نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.
وی از افزایش ۲۰ درصدی سطح زیر کشت محصول پنبه در سال زراعی جاری خبرداد و افزود: امسال حدود ۱۱۲ هزار هکتار از اراضی کشور در ۲۰ استان به کشت پنبه اختصاص یافته است.
مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی، استان‌های خراسان رضوی، گلستان، فارس و اردبیل را مناطق عمده تولید پنبه کشور ذکر کرد و ادامه داد: برداشت محصول پنبه در این استان‌ها آغاز شده است.
وی شهرستان پارس‌آباد مغان را با حدود ۱۵ هزار هکتار سطح زیرکشت، مهم‌ترین کانون کشت پنبه در کشور اعلام کرد و افزود: هشت واحد کارخانه پنبه پاک‌کنی موجود در منطقه در حال خرید محصول و تبدیل وش پنبه به پنبه محلوج و سفید هستند تا در نهایت محصول فرآوری شده را در اختیار صنایع ریسندگی و تولید نخ در کشور قرار دهند.
هزارجریبی از اجرای طرح‌های ترویجی در ۳۵ سایت و مکان ترویجی کشت پنبه در منطقه مغان خبرداد و اضافه کرد: در حوزه کاشت و داشت پنبه اجرای برنامه‌های ترویجی مهم‌ترین فعالیت که در کنار اجرای پایش آفات، موجب افزایش بهره‌وری و تولید شده است.
وی با اشاره به واردات و تامین هورمون تغذیه کننده رشد به اندازه کافی و توزیع آن در بین کشاورزان پنبه‌کار اظهار کرد: در زمان برداشت محصول نیز تلاش می‌شود که کمباین مورد نیاز تامین شده و برداشت به شکل مکانیزه در کنار برداشت دستی انجام شود.
مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی، تجارت و بازرگانی محصول پنبه را بسیار مهم خواند و گفت: تلاش وزارت جهاد کشاورزی این است که کارخانه‌های هر استان محصول تولیدی همان استان را خریداری کنند و با خرید برخی کارخانه‌های استان‌های همجوار، رقابت در روند خرید موجب قیمت شود.
وی با اشاره به تداوم روند خرید پنبه تولیدی کشاورزان به شکل توافقی بین کشاورزان و کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی افزود: قیمت امسال کمی بیشتر از سال گذشته است و بنا به دلایل و هزینه‌های بیشتری که کشاورزان انجام داده‌اند، انتظار این بود که قیمت محصول بالاتر از رقم فعلی باشد.
هزارجریبی اضافه کرد: به کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی توصیه شده که محصول وش را با قیمت بالاتری خریداری کنند و به کشاورزان نیز توصیه می‌کنیم که محصول را با کیفیت بالاتر و با ضایعات کمتری برداشت کنند.
وی اضافه کرد: کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی نگران پنبه تولیدی خریداری شده و تصفیه شده نباشند چرا که به فروش محصول خریداری شده به کارخانه‌های نرخ‌ریسی و نساجی‌ها کمک خواهیم کرد.
مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی، پنبه را جزو محصولات راهبردی کشاورزی کشور عنوان کرد و گفت: برنامه وزارت جهاد کشاورزی این است که ایران در تولید این محصول ماده اولیه بسیاری از محصولات جانبی است، به خوداتکایی کامل برسد.
وی اضافه کرد: برخی کشورها مثل ازبکستان به عنوان یکی از تامین‌کنندگان نیاز ایران به پنبه، صنایع ریسندگی خود را توسعه داده‌اند و دیگر ماده اولیه پنبه را نمی‌فروشند و تمایل به فروش نخ تولیدی خود را دارند و حتی اعلام کرده‌اند که همین نخ را هم پنج سال دیگر صادر نخواهند کرد.
هزارجریبی بیان کرد: آینده‌نگری باعث شده که دولت خودکفایی در تولید پنبه را در راس برنامه‌های خود قرار دهد تا در اولویت کشت قرار گیرد و در الگوی کشت سال آینده هم پنبه جزو کالاهای اساسی مورد حمایت دولت خواهد بود.
برداشت پنبه از اراضی زراعی دشت مغان در شمال استان اردبیل با مساعد شدن هوا و شکوفه زدن غنچه‌های این محصول آغاز شده است.
کشت پنبه در شهرستان پارس‌آباد، اصلاندوز و بیله سوار در منطقه مغان استان اردبیل به علت مساعد بودن شرایط اقلیمی و آب کافی از سال‌های دور رواج دارد و در سال‌های اخیر نیز کشت این محصول گسترش یافته است.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، امسال محصول پنبه در ۱۸ هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه مغان کشت شده و با خبر داد و پیش‌بینی می‌شود که امسال بیش از ۷۰ هزار تن محصول پنبه از سطح مزارع منطقه مغان برداشت ‌شود.
ارقام مای و لیدر پنبه مهم‌ترین ارقام محصول کشت شده در منطقه مغان محسوب می‌شود و محصول برداشت شده نیز توسط هشت کارخانه پنبه پاک‌کنی موجود در منطقه، تا سه ماه آینده بسته به شرایط آب و هوایی خریدار و به پنبه سفید تبدیل و به واحدهای نساجی فروخته خواهد شد.
تعداد زارعان پنبه‌کار استان اردبیل ۷۵۰ نفر و میانگین تولید پنبه در هر هکتار از اراضی مغان نیز حدود چهار تن اعلام شده است.
پنبه از مهم‌ترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن‌کشی، در اشتغال‌زایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده هم‌ردیف پنبه است.
اراضی زراعی دشت مغان در شهرستان پارس‌آباد و اصلاندوز مهم‌ترین مناطق کشت پنبه در استان اردبیل به شمار می‌رود و به علت شرایط آب و هوایی مناسب، کشت پنبه از سال‌های دور در این منطقه رواج دارد.
هشت کارخانه پنبه‌کنی در منطقه وجود دارد که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری و تصفیه اولیه و تبدیل کردن به محلوج و دانه پنبه، به بازارهای هدف و کارخانه‌های نساجی و روغن‌کشی ارسال می‌کنند.
کشت پنبه در منطقه مغان سابقه طولانی دارد و این زراعت در حفظ مرغوبیت خاک زراعی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری‌ها نقش بسیار مهمی دارد.
در سال‌های گذشته سطح زیر کشت پنبه در منطقه مغان تا سقف ۲۰ هزار هکتار نیز افزایش یافته بود ولی به علت جایگزین شدن محصولات دیگر، سطح زیر کشت این محصول در سال‌های گذشته کاهش یافت ولی با افزایش قیمت محصول و حمایت دولت، کشت این محصول در منطقه مغان در حال افزایش است.

منبع:ایرنا

خواندن 755 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8604511

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website