آرشیو اخبار

یکشنبه, 03 مرداد 1400 ساعت 03:10

شورای ملی زعفران وظیفه خرید و فروش زعفران را ندارد/ اول در مدیریت داخلی موفق شویم بعد‌،حرف از جهانی شدن بزنیم

رئیس شورای ملی زعفران کشور گفت: اگر ما بتوانیم مدیریت زعفران را در بخش تولید و تجارت از شهر و کشور خودمان به‌درستی پیش ببریم قطعا می‌توانیم این مدیریت را به بخش جهانی هم برسانیم‌.

محسن احتشام گفت: شورای ملی زعفران تشکلی است اتحادی و غیرانتفاعی و فوق تشکلی، یعنی تشکل های موجود در فضای کسب و کار عضو شورای ملی زعفران هستند. سیاست و اساس نامه تشکل ها به این صورت هست که آنها وارد هیچ کار اقتصادی نمی‌توانند شوند.
وی افزود: شورای ملی زعفران در اساس نامه خود هیچگونه وظیفه ای بابت خرید زعفران و فروش و تجارت زعفران و تاجر های زعفران ندارد، این یک شورای سیاست گذاری مشورتی هست که طرح و ایده می دهد و فضای کسب و کار زعفران را تجزیه و تحلیل و برای تصمیم گیری بهتر به مسئولان امر کمک می‌کند. بنابرین اگر یک تشکلی ایجاد می‌شود، در راستای مشورت و مطالبه گری صنف است.
این تولیدکننده موفق طلای سرخ تصریح کرد: کسانی که عضو شورای ملی زعفران هستند اغلب کارآفرینان و صادرکنندگان بزرگ کشور هستند و ما صادرکننده عضو شورای ملی زعفران نداریم، شورای ملی زعفران دنبال این است که جلوی مافیای زعفران گرفته شود تا قیمت زعفران منصفانه تر شود.
احتشام اظهار داشت: بنابر مصوبه‌  جلسه  مشترک بین شورای ملی زعفران و کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۹ و با حضور نمایندگان وزارت صمت و کشاورزی مقرر شد که شورای ملی زعفران با چیدمانی که به تأیید همه رسید صدای واحد زعفران کشور باشد و در راستای زعفران هرکجا که تصمیمی گرفته می شود نظر مشورتی شورا گرفته شود.
رئیس شورای ملی زعفران کشور گفت: برخی از تولیدکنندگان داخلی به دلیل منافع شخصی در تضاد با دیگران هستند، اما با شعارهای غیرواقعی و بزرگ‌نمایی حرف از مدیریت جهانی این محصول می‌زنند در صورتی که باید ابتدا در داخل کشور به انسجام برسیم و بعد سراغ مدیریت جهانی برویم.
وی گفت: اگر ما بتوانیم مدیریت زعفران در بخش تولید و تجارت را از شهر و کشور خودمان به درستی پیش ببریم قطعا می‌توانیم این مدیریت را به بخش جهانی هم برسانیم‌.
رئیس شورای ملی زعفران در خصوص وضعیت فعلی این محصول استراتژیک گفت: با این قیمت حال حاضر زعفران، کشاورزان ما انگیزه ای برای کشت زعفران ندارند. بنابراین اگر به این صورت و با این شعارهای پوچ پیش برویم تولید زعفران کاهش پیدا می‌کند و زعفران ایران رو به نابودی می رود. اگر می‌خواهیم به کشاورزان کمک کنیم باید متولیان امر قیمت زعفران را در حال حاضر اعلام کنند تا کشاورزان ببینند که آیا این قیمت به صرفه هست برای آنها یا خیر‌؟
وی با اشاره به اینکه تولید کنندگان کوچک قادر به معرفی محصولات خود نیستند گفت: ما اعضای شورای ملی زعفران اولین کاری که در بدو تاسیس آغاز کردیم تبادل اطلاعات و تجربیات تولیدکنندگان زعفران در سایر کشورهای جهان بود که به کشاورزان خود آموزش دادیم و واقعا تلاش کردیم که کشاورزان زعفران خود را با کیفیت بهتر تولید کنند و این اتفاق بزرگی بود که منجر به جهش تولید و بالارفتن سطح کشاورزی شده است.
احتشام ادامه داد: در همین راستا طرح شناسنامه دار کردن زعفران را آغاز کردیم و در ۱۰۰ روستا هم اجرا شد، اما بعد از ۴ سال به دلیل عدم حمایت توسط سازمان های دیگر نتوانستیم این طرح ها را ادامه دهیم.
وی افزود: شورای ملی زعفران هم رسالت خود را در بخش ارتقای کیفیت انجام داده است هم طرح جامع تولید و صادرات زعفران را ارائه کرده است که حمایتی از آن صورت نگرفت. باید بدانیم شورای ملی زعفران هیچگونه کوتاهی در راستای صیانت از دسترنج کشاورزی نکرده و بیش از رسالت خود تلاش کرده است.
رئیس شورای ملی زعفران گفت: آنهایی که در این شورا هستند اکثرا کشاورز و صادرکننده هستند، ما در ۴۰ سال اخیر رشد قیمتی ۱۰۰۰ هزار برابری زعفران را تجربه کردیم و جهش های کاذبی را شاهد بودیم که عده ای الان هم انتظار همان جهش ها را دارند.
احتشام اظهار داشت: ما برند ملی زعفران را ثبت کردیم و پیشنهاد ارائه این برند را در سطح جهانی سالها قبل دادیم، اما در کمیسیون های فرعی دولت این پیشنهاد رد شد و امروز عده ای به شورای ملی تهمت می زنند که نتوانسته در سطح ملی و جهانی مدیریت زعفران را به عهده گیرد.

به دنبال منافع شخصی خود هستند
علی حسینی عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران نیز بیان اینکه قاچاق تبدیل به تهدیدی برای بازار جهانی زعفران ایران شده است، اظهار کرد: قاچاق زعفران ایرانی به دلیل ارزش بالای آن پدیده جدیدی نیست اما،  مدتی است که تعداد قاچاقچیان و حجم قاچاق رو به افزایش است و به سمتی می رویم که احتمالا حجم قاچاق زعفران بیش از خروج رسمی آن از کشور شود.
وی افزود: دستورالعمل های خلق الساعه امکان برنامه ریزی را از تجار گرفته است. این مشکلات موجب شده بسیاری از صادرکنندگان واقعی خود را کنار کشیده و افرادی وارد تجار زعفران شوند که به دنبال منافع کوتاه مدت خود هستند و برای دست یافتن به آن به هر راهی دست می‌زنند.
وی با تاکید بر اینکه این افراد قاچاق را یکی از راه‌های سودآور برای خود در نظر گرفته‌اند، افزود: صادرکنندگان واقعی قادر به رقابت در بازار جهانی با آنها نیستند چراکه قاچاقچیان نیازی به بازگشت ارز ندارند و با قوانین و‌ دستورالعمل‌های دست و‌ پا گیر سرو‌کار ندارند، ضمن اینکه زعفران ارزشمند ایران را با قیمت بسیار پایین‌تر عرضه می‌کنند.
منبع:ایلنا

خواندن 1301 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8604533

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website