آرشیو اخبار

چهارشنبه, 30 آبان 1397 ساعت 06:08

صادرات 22.7 میلیون دلاری گل و گیاه در سال 96

در کل کشور سطح زیر کشتی برابر با هفت هزار هکتار به کشت گل و گیاه زینتی اختصاص یافته. قابل تاکید است که حدود هزار هکتار از این اراضی در سطح شیبدار و زمین‌های نامناسب قرار دارد. نکته دوم مربوط به مثبت بودن تراز تجاری گل و گیاه است. ایران در حال حاضر صادراتی ۲۲.۷ میلیون دلاری دارد که در کنار واردات ۱۷میلیون دلاری قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد: «وزارت جهاد کشاورزی طی هشت ماه گذشته بیش از 20 نمایشگاه در زمینه صادرات گل و گیاه در کشور برگزار کرده. همچنین کنگره‌های علمی در زمینه گل و گیاه زینتی نیز تشکیل شده که بسیار مثمر ثمر بوده. جای سوال است که چرا سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولیدات گل و گیاه بیشتر بر روی صادرات آن تمرکز دارد؟ یکی از این دلایل به ظرفیت صادراتی گل و گیاه در ایران به ویژه در پاکدشت بر می‌گردد.»
حسین شیرزاد، در آئین افتتاحیه نمایشگاه گل و گیاه پاکدشت استان تهران با اشاره به اینکه با صادرات گل و گیاه می‌توان درآمدهای غیرنفتی را بالا برد، ادامه داد: «هر 100 شاخه رز معادل یک بشکه نفت در بازارهای جهانی ارزش دارد. ایران از نظر صادرات گل و گیاه تقاضای بالایی را از جانب کشورهای همسایه داشته که این خود مزیت بالایی برای ارزآوری به داخل کشور است. از این نظر اشتغال بالایی در زمینه زنجیره تولید گل و گیاه زینتی به وجود آمده. بر این اساس به طور مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه نزدیک به ۲۰۰هزار نفر مشغول به کار هستند.»
او یادآوری کرد: «در کل کشور سطح زیر کشتی برابر با هفت هزار هکتار به کشت گل و گیاه زینتی اختصاص یافته. قابل تاکید است که حدود هزار هکتار از این اراضی در سطح شیبدار و زمین‌های نامناسب قرار دارد. نکته دوم مربوط به مثبت بودن تراز تجاری گل و گیاه است. ایران در حال حاضر صادراتی ۲۲.۷ میلیون دلاری دارد که در کنار واردات ۱۷میلیون دلاری قرار گرفته است.»
شیرزاد با اشاره به چهار بار گردش مالی این کسب و کار در سال، توضیح داد: «این کسب و کار به دلیل گردش مالی بالای آن دارای سودآوری خوبی است. ایران رتبه پنجم تولید در آسیا را دارد و کم کم برای احتساب رتبه چهارم آماده می‌شود. ارزش صادرات گل در سال ۹۶ به میزان ۲۲.۷ میلیون دلار بود که در برنامه آتی امید است این رقم به ۳۰ تا ۳۵ میلیون دلار ارتقا یابد. البته نباید از یاد برد که بازار گل و گیاه جهانی رقمی برابر با ۲۰۰میلیارد دلار را در بر می‌گیرد که ایران حدود یک دهم این بازار را در اختیار دارد.»
او با اشاره به چالش‌های پیش رو این حوزه یادآوری کرد: «یکی از موارد مهمی که در این زمینه باید به آن توجه شود مقوله برندسازی است. از این رو ایجاد شرایط رقابتی برای تولیدکنندگان گل و گیاه به ویژه گل و گیاه زینتی از ضروریات این حوزه خواهد بود. یکی دیگر از مسائل مهم این حوزه به جذب سرمایه برمی‌گردد. بنابراین بانک‌ها باید فاینانس در این زمینه بپردازند و در کنار آن باید سرمایه‌گذاران جدیدی جذب شوند. همچنین بانک‌ها باید به ارائه‌ تسهیلات کم بهره برای اراضی کم بازده بپردازند.»
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی معتقد است که اتحادیه‌ها در این حوزه می‌توانند کمک بزرگی برای بهبود این بخش باشند. از این رو در حال حاضر دو اتحادیه مربوط به این کسب و کار ثبت شده که نقش مهمی را ایفا می‌کنند. البته وقت آن رسیده که یک فدراسیون سراسری گل و گیاه زینتی تشکیل شود تا با روش‌هایی نوین‌تر به این کار پرداخته شود. صنعت گل و گیاه زینتی  نیاز به تشکل‌‌ها و صندوق‌های تخصصی دارد.
او با اشاره به شروع فصل تازه‌ای از مزیت‌های رقابتی در این حوزه گفت: «اگر بتوانیم قیمت تمام شده محصول تولیدی را به حداقل تقلیل دهیم با انسجام تشکل‌های بخش خصوصی می‌توان حجم صادرات را بالا برد و میزان ضایعات در گل و گیاه را کنترل کرد. در افق برنامه ششم وزارت جهاد کشاورزی در این صنعت، برنامه‌های خاصی تدارک دیده که شامل توسعه صادرات حداقل یک میلیارد دلار برای پنج سال آینده، ایجاد اشتغال حداقل ۱۲هزار نفر به طور مستقیم در این حوزه و جذب چهل هزار میلیارد ریالی سرمایه است. همچنین امید می‌رود شرکت‌های دانش بنیانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند اشتغال بیشتری را ایجاد کنند.»
منبع:ایانا

خواندن 2223 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8604573

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website