آرشیو اخبار

یکشنبه, 17 آذر 1398 ساعت 05:21

دو میلیون و ۲۰۰ هزارهکتار آبیاری نوین در کشور اجرایی شده است

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری کشور گفت: با حمایت های دولت و مشارکت کشاورزان تاکنون دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است.

عباس زارع در حاشیه بازید از نمایشگاه کشاورزی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت اجرای طرح نوین آبیاری اظهارداشت: تاکنون از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی سنتی آبی کشاورزی کشور  حدود  ۲ میلیون هکتار در اراضی سنتی و ۲۰۰ هزار هکتار در اراضی پایاب طرح نوین آبیاری عملیاتی شده است.
وی بیان کرد: در مجموع توانسته ایم بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی آبی کشور را به سامانه نوین آبیاری  مجهز کنیم.
زارع بیان کرد: با حمایت موثر دولت و دادن تسهیلات مناسب با اجرای طرح های نوین آبیاری در بخش کشاورزی شاهد اثر بخشی این طرح در صرفه جویی آب و افزایش ۳۰ درصدی تولید محصولات کشاورزی در شرایط کم آبی هستیم و در کنار آن شاهد کاهش مصرف نهاده ها مثل سم و کود نیز بوده ایم.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: در سال جاری ۲۰۰ هزار هکتار تحت پوشش طرح نوین آبیاری مدرن قرار گرفته که ۷۵ هزار هکتار آن تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است.
وی اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار تا پایان سال مابقی اراضی نیز به این سامانه مجهز خواهد شد و ۲۰۰ هزار هکتار تکمیل می شود.
زارع تصریح کرد: مجموع اراضی سنتی کشاورزی کشور بالغ بر  ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است که یک سوم آن حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار به روش آبیاری نوین و مدرن مجهز شده است.
وی در خصوص آبیاری زیرسطحی هم گفت: در این راستا ۶ هزار هکتار باغات سنتی پسته کشور به آبیاری زیرسطحی تجهیز شده است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح توسعه های سامانه نوین آبیاری کشور در خصوص روند اجرای آبیاری مدرن هم اظهارداشت: با توجه به محدودیت منابع اعتباری شاید سرعت ما کمی تدریجی باشد اما خوشبختانه ظرفیت فنی کشور با داشتن دو هزار مشاور و پیمانکار و ۳۵۰ تولید کننده لوازم و تجهیزات آبیاری در کشور سالانه ظرفیت اجرای ۴۰۰ هزار هکتار سامانه آبیاری مدرن را داریم.
وی بیان کرد: الان به ازای هر روش آبیاری کمک بلاعوض به کشاورزان صورت می گیرد که در این راستا در سال گذشته برای آبیاری موضعی در هر هکتار ۱۳ میلیون تومان و خرید ماشین آلات آبیاری ۱۱ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می شد که امسال حدود ۳۰ درصد افزایش خواهیم داشت.
زارع تصریح کرد: آبیاری نوین یک طرح تقاضا محور است و باید کشاورزان هم در آن مشارکت و همکاری کنند البته به اعتبارات دولتی هم بستگی دارد و ما در صورت وجود متقاضی حتما اعتبارات لازم را تامین می کنیم.

۹۵ درصد تجهیزات آبیاری در کشور تولید می شود
مجری طرح توسعه های سامانه نوین آبیاری کشور در ادامه بیان کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد تجهیزات آبیاری در کشور تولید می شود و قادریم ضمن تولید برخی تجهیزات، لوله های مورد نیاز و خدمات فنی مهندسی را هم صادر کنیم.
وی افزود: اگر اعتبارات بیشتری در قانون بودجه در مجلس تصویب شود آماده اجرای سطح بیشتری از اراضی کشاورزی هستیم.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: اجرای طرح نوین آبیاری در ردیف طرح های اقتصاد مقاومتی است و تاثیر مستقیمی در امنیت غذایی و خودکفایی کشور دارد و با دستور رهبری قرار شد از صندوق توسعه ملی هم اعتباراتی برای آن  داده شود که امسال و سال آینده هم انتظار داریم کمک های آن ادامه یابد تا کارها تسریع شود.
وی افزود: از محل صندوق توسعه ملی در سال جاری ۱۵۰ میلیون یورو برای توسعه آبیاری مدرن داده شده که تاکنون ۲۰ درصد آن تخصیص داده شده است.
زارع تصریح کرد: البته معمولا این تخصیص داده می شود و این اعتبارات ازسال ۹۵ که حدود ۵۰۰ میلیون یورو بود آغاز شده و به طور کامل در هر سال پرداخت شده است.  
وی اظهارامیدواری کرد امسال نیز از محل صندوق توسعه ملی پیشنهاد  ۱۵۰ میلیون یورویی تامین شود تا بتوانیم طرح آبیاری نوین را در مناطق مختلف کشور اجرا کنیم.

استان قزوین در اجرای آبیاری مدرن موفق است
زارع افزود: استان قزوین از مناطق خوب کشاورزی است که در اجرای طرح نوین آبیاری هم موفق بوده و اعلام شده در استان قزوین امادگی دارند در صورت تامین اعتبار بیشتر فعالیت خود را توسعه بخشند که ما هم آمادگی داریم اگر  متقاضی بیشتری داشته باشند برای دادن تسهیلات اقدام کنیم و هیچ محدودیتی در این بخش نداریم.
وی بیان کرد: دشت قزوین یکی از مناطق مهم و قطب کشاورزی کشور است و بهره وری و تولید خوبی دارد و با مدیریت خوبی که در جهاد کشاورزی دیده می شود به لحاظ تخصیص اعتبار آزاد است و محدودیتی نداریم و هر چقدر درخواست داشته باشد اعتبار می دهیم.
زارع یادآورشد: استان قزوین در کیفیت اجرای طرح های نوین آبیاری هم شاخص است و شرکت های فنی و تولیدکنندگان شاخصی دارد که با این جهت گیری امیدواریم سرعت بیشتری در اجرای طرح ها داشته باشد.
منبع:اگروفود نیوز

خواندن 3575 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8604513

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website