آرشیو اخبار

یکشنبه, 14 مهر 1398 ساعت 03:41

ارزش زعفران صادراتی از مرز ۷۸ میلیون دلار گذشت

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال در پنج ماهه نخست نزدیک به ۷۴ تن زعفران به ارزش افزون بر ۷۸ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد.

«حسین زینلی» درباره ادعای برخی درارتباط با افت قیمت زعفران به دلیل افزایش تولید ۱۰۰ تنی زعفران نسبت به سال گذشته، عرضه بی رویه بورس  و کاهش صادرات افزود: اکنون بیش از ۲۰ درصد ارزش صادرات بخش باغبانی کشور ناشی از
صادرات زعفران است به طوری که در سال ۹۷ با وجود تحریم ها نزدیک به ۲۸۰ تن زعفران به ارزش  ۳۵۱ میلیون دلار صادر شده بود، در حالی که میزان صادرات زعفران در سال ۹۰ حدود ۱۲۲ تن بود.
وی اظهارداشت:  امسال در پنج ماهه ابتدایی، صادرات زعفران به بیش از ۴۰ کشور انجام شد که بخش عمده صادرات این محصول مربوط به کشورهای اسپانیا، ویتنام، قطر و امارات متحده عربی بود.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: لازم است با بکارگیری روش های به زراعی، به باغی، به نژادی و استفاده از فناوری روز در این عرصه با افزایش کیفیت محصولات و پایین آوردن هزینه های تولید بتوانیم شرایط را برای تولید رقابتی فراهم کنیم.
وی پیش بینی کرد: ممکن است کشورهایی مانند هند، افغانستان، یونان، اسپانیا، مراکش، چین و جمهوری آذربایجان کشت زعفران در سالهای  گذشته نداشته باشند، اما هنوز این کشورها نتوانسته اند مانند ایران این گیاه را تولید کنند.
به گفته زینلی، برای صادرات گیاه زعفران هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و این محصول می تواند با کیفیت های مختلف توسط بازرگانان  صادر شود.
زینلی یکی از اقدام های اساسی در زمینه صادرات زعفران را ایجاد زنجیره ارزش دانست و گفت: وزارت جهاد کشاورزی تلاش می کند نسبت به گسترش پرورش این گیاه در استان های مختلف مبادرت ورزد و در هر استان زنجیره ارزش ایجاد شود به طوری که زعفران تولیدی هر استان در همان استان مصرف و یا صادر شود.
وی افزود: این نکته وجود دارد که براساس بازار داخلی و صادراتی سطح زیرکشت توسعه یا کاهش یابد، بنابراین کشاورزان متوجه می شوند که برای پایداری بازار باید روی سطح زیرکشت کنترل داشته باشند به همین منظور سیاست دفتر گیاهان دارویی این است که گیاهان دیگری در کشور وجود دارد که چنانچه  روی انها تمرکز شود، می تواند ارز اوری خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

مشکل انتقال ارز حاصل از صادرات
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی یکی از علل کاهش صادرات زعفران را ناشی از مشکلات در نقل و انتقال ارز بیان کرد و افزود: بازگشت ارز حاصل از صادرات دامپینگی (فروش کالا به بهای کمتر از قیمت تمام شده) که بسیاری از تجار انجام دادند، ناشی از آن بود که بانک مرکزی موظفشان  ساخت تا  از ابتدای سال ۹۷ این ارز را به کشور بازگردانند و به همین دلیل نگرانی ایجاد شد، اما اکنون مشکل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور در حال حل شدن است.
به گفته وی، به تازگی تمهیداتی در بانک مرکزی صورت گرفته که تجار به راحتی نقل و انتقال پول را انجام می دهند و دیگر خسارت ناشی از نقل و انتقال پول در صرافی ها گریبان بازرگانان را نمی گیرد.

رد افزایش تولید ۱۰۰ تنی زعفران در سالجاری
زینلی ادعای برخی درمورد تولید امسال با افزایش ۱۰۰ تنی زعفران که موجب خسارت سنگین تولیدکنندگان این محصول می شود، رد کرد و افزود: سال ۸۶ نزدیک به ۲۳۰ تن  زعفران در سطح ۵۸ هزار هکتار تولید شد که این رقم در سال ۹۷  به حدود  ۴۰۴ تن زعفران در سطح ۱۱۳ هزار هکتار رسید.
وی تصریح کرد: آمار سالهای ۸۶ تا ۹۷ نشان می دهد به طور متوسط سالانه بین سه تا پنج هزار هکتار به سطح زیرکشت و بین ۲۰ تا ۳۰ تن به تولید اضافه می شود، بنابراین در سال ۹۸ نیز در صورت مناسب بودن شرایط آب و هوایی بین ۲۰ تا ۳۰ تن افزایش تولید خواهیم داشت.
این مقام مسئول، محصول زعفران را یکی از گیاهان منحصر به فرد و اولویت دار در دفتر گیاهان  دارویی وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: بنابر شرایط آب و  هوایی و پیش بینی بارندگی های فصل پاییز، برای جمع بندی میزان تولید زعفران در سال ۹۸  باید حداقل تا پایان آبان ماه منتظر ماند.
 فصل کاشت زعفران از شهریورماه و برداشت اواخر مهر تا آبان ماه هر سال صورت می گیرد.
 
افت نرخ ارز موجب کاهش قیمت زعفران شد
مشاور وزیر جهاد کشاورزی  قیمت فعلی هرکیلوگرم زعفران را برای سوپرنگین ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان، نگین ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان  و پوشال ۹ میلیون تومان بیانکرد و افزود: بخش عمده کاهش قیمت زعفران نسبت به ماه های گذشته ناشی از افت نرخ ارز است.

ظرفیت انبارهای بورس زعفران ۲۰ تن افزایش یافت
زینلی با بیان اینکه بورس کالا موجب تعادل بازار زعفران شده، گفت:  اکنون کل زعفران موجود در بورس حدود پنج درصد کل تولید است و هنوز بخشی از  زعفران در دست کشاورزان و بقیه در دست دلالان، بازاری ها و صادرکنندگان است و تلاطم بازار زعفران ناشی از این بود که برخی دلالان می‌خواستند پولشان را زودتر نقد کنند و در کارهای دیگر بکار گیرند، اما در واقع هیچ اتفاقی در بازار بورس نیفتاده است.
وی کاهش قیمت کالا در بورس را به نفع صادرکنندگان دانست و افزود: چنانچه در بورس قیمت محصول کاهش یابد، این امر به نفع  صادر کنندگان است زیرا می توانند محصول بیشتری خریداری و صادر کنند.
زینلی براین باور است که چنانچه کالای زعفران در بورس عرضه نشود، دمپینگ هایی که دلالان و صادرکنندگان اجرا می کنند، خسارت های سنگین تری به تولیدکنندگان وارد می سازد.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از راه اندازی بازار بورس زعفران در شهرهای مختلف کشور خبرداد و افزود: راه اندازی بازار بورس در شهرهای مختلف محیط امنی برای کشاورزان و تولید پایدار محصول زعفران ایجاد می کند.
وی  افزایش ظرفیت ۲۰ تنی انبارهای بورس زعفران را یادآور شد  و تصریح کرد: براساس اقدامات صورت گرفته در سال گذشته، ظرفیت انبارهای بورس زعفران تا ۲۰ تن افزایش یافته، زیرا این انبارها مراکز مطمئنی برای نگهداری کالای زعفران محسوب می شوند که  کشاورزان می توانند از انها استفاده کنند.
منبع:ایرنا

خواندن 4882 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8604583

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website