آرشیو اخبار

سه شنبه, 08 مرداد 1398 ساعت 00:59

دو هزار هکتار باغ چای احیا شد

رئیس سازمان چای کشور گفت: در یکی دو سال اخیر با حمایت های دولت، دو هزار هکتار از باغ های چای رها شده شمال کشور، احیا شده است که امسال از یک هزار هکتار آن چای برداشت شد.

« حبیب جهان ساز» افزود: از هر پنج کیلوگرم برگ سبز چای یک کیلوگرم چای خشک استحصال می شود و اکنون قیمت تمام شده هر کیلوگرم چای خشک در کارخانجات با هزینه کارگری، فرآوری، بسته بندی و حمل و نقل به طور متوسط ۲۵ هزارتومان است که در کارخانه بین ۲۸ تا ۳۰ هزارتومان به فروش می رسد.
وی نیاز سالانه چای کشور را ۱۰۰ هزارتن عنوان کرد و افزود:  ۲۵ هزارتن از محل تولید داخلی و ۷۵ هزارتن از محل واردات تامین می شود .
جهان ساز میزان واردات چای خشک سال گذشته را طبق آمار گمرک ۶۲ هزار و ۲۰۰ تن برشمرد و ادامه داد: صنعت چای ایران در یک تا دو دهه گذشته فراز و نشیب های زیادی را به دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی، به صرفه نبودن تولید و واردات چای خارجی ارزان قیمت طی و آسیب جدی دیده است اما با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جلوگیری از قاچاق چای، چای ایرانی توانست قدرت رقابت خود را با چای خارجی حفظ کند در حالی که طی دو تا سه سال گذشته در بحث کیفی سازی چای گام های خوبی برداشته شده است.
وی افزود: مجموع اراضی باغ چای شمال کشور ۲۵ هزار هکتار است که ۱۸ هزار هکتار ان فعال است اما پیش از این به دلیل به صرفه نبودن تولید نزدیک ۷ هزار هکتار رها شده بود.

احیای دو هزار هکتار باغ چای
وی علت احیای باغهای چای را افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی چای و افزایش قیمت چای خشک داخلی دانست و اظهار داشت: تلاش داریم پنج هزار هکتار باغ چای رها شده باقیمانده را نیز احیا کنیم. این امر در افزایش تولید چای داخلی تاثیر بسزایی خواهد داشت.
جهان ساز گفت: طی یکی دو سال اخیر با حمایت دولت، دو هزار هکتار از باغ های چای رها شده شمال کشور، احیا شده است و امسال از یک هزار هکتار آن چای برداشت شده است.

برندسازی ۵۵ کارخانه چای طی دو سال
رئیس سازمان چای شمال کشور تصریح کرد: اولویت برنامه های ما به سمت  برندسازی چای تولید داخل است به همین منظور تسهیلاتی به کارخانجات جهت بهداشتی کردن، سورتینگ الکترونیکی، کالر سورتر ، آزمایشگاه و بسته بندی به چای‌کاران برای به‌زراعی، کف بر و انواع هرس ارائه می شود .
وی گفت: اکنون و طی دو سال اخیر از مجموع ۱۵۰ کارخانه چای‌سازی حدود ۵۵ کارخانه دارای برند داخلی و مجوزهای استاندارد و بهداشت شده اند. امر در افزایش کیفیت چای تولید داخل موثر است و از عرضه چای بی کیفیت جلوگیری می شود.
جهان ساز اضافه کرد: سال گذشته ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات به کارخانجات و چای‌کاران ارائه شد که امسال این مبلغ افزایش می یابد.
وی افزود: این تسهیلات از محل صندوق تخصصی توسعه صنعت چای کشور که از صندوق های حمایتی به شمار می رود به تولیدکنندگان ارائه می شود. اکنون این صندوق بیش از ۷۶ میلیارد تومان سرمایه دارد و۷۰ کارخانه عضو آن هستند البته بقیه کارخانجات نیز می توانند عضو این صندوق شوند و از مزایای آن بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه سهم دولت در این صندوق ۴۹ درصد و سهم بخش خصوصی ۵۱ درصد است ادامه داد: از این میزان ۷۰ درصد سهام بخش خصوصی متعلق به چای‌کاران و ۲۵ درصد سهم کارخانه ها است.
وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز،  پرداخت به موقع پول چای‌کاران، فروش مناسب چای خشک و کسب تراز تجاری مثبت باعث دلگرمی کشاورزان برای احیای باغ ها شده است گفت: برخی باغ‌های رها شده امسال مکانیزه شده است.

بخش عمده ماشین آلات چای‌سازی تولید داخلی است
رئیس سازمان چای شمال کشور ادامه داد: بخش عمده ماشین آلات صنعت چای‌سازی کشور ما تولید داخلی است و تفاوتی با دستگاههای کشورهای دیگر ندارد و در صورت مستهلک شدن نیز دانش فنی ان را داریم که آنها در داخل کشور تولید کنیم و نیازی به واردات نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه ماشین آلات اولیه صنعت چای مربوط به انگلستان است افزود: اکنون همه قطعات ماشین آلات چای‌سازی در داخل کشور تولید می شود، و فقط دستگاه کالرسورتر،دستگاه‌های سورت چای و گرفتن ضایعات وارداتی است که اخیرا چند شرکت سازنده به دنبال این هستند که آن را بومی سازی کنند.

۱۱۵ هزارتن برگ سبز چای پیش بینی تولید امسال
جهان ساز گفت: در مراحل اولیه پیش بینی تولید برگ سبز چای امسال ۱۲۵ هزارتن بود که به دلیل خشکی که رخ داد به نظر می‌رسد ۱۱۵ هزارتن برگ سبز چای تولید شود در حالی که این میزان برای سال گذشته ۱۱۲ هزارتن و در سالهای گذشته حدود ۸۰ هزارتن بوده است.
وی ادامه داد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۷۰ هزارتن برگ سبز چای خریداری شده و ۱۵ هزار و ۶۰۰ تن چای خشک تولید شده است که عمده آن به فروش رفته است.
وی با اشاره به اینکه برگ سبز درجه یک چای نسبت به درجه دو رشد دارد افزود: افزایش برگ سبز چای درجه یک در کیفی‌سازی  چای خشک تولید داخل اثرگذار است.
به گفته وی؛ سال گذشته ۲۵ هزار و ۶۰۰ تن چای خشک در کشور تولید شد و امسال نیز به نظر می رسد به همان اندازه  تولید چای خشک داشته باشیم.
منبع:ایرنا

خواندن 2570 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8610107

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website