آرشیو اخبار

شنبه, 09 خرداد 1394 ساعت 13:30

سرمایه‌گذاری ویژه پاکستان در خرما برای سبقت از ایران

سرمایه‌گذاری ویژه پاکستان در خرما برای سبقت از ایران



در حالی 85 هزار تن خرما توسط کشورهای اتحادیه اروپا و روسیه با انتشار خبر وبا در کشور معدوم شد که مدیران دولتی در برابر تحمیل سه میلیون دلاری ضرر و زیان به بخش خصوصی سکوت کردند.
دبیر انجمن با اعلام این خبر گفت: سکوت و بی‌اعتنایی دولت سابق (دولت دهم) در قبال معدوم کردن 85 هزار تن خرمای ارسال‌شده به کشورهای اروپایی، باعث بیکار شدن 650 کارگر و سه میلیون دلار ضرر و زیان به صنعت خرما شد که تاکنون نیز جبران نشده است.
سیدعلی‌اصغر موسوی افزود: با انتشار خبر وبا در ایران، طی پنج - شش سال گذشته، کشورهای آسیای میانه و روسیه اقدام به معدوم کردن 85 هزار تن خرمای صادراتی ایران کردند و دولت وقت نیز هیچ حمایتی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نکرد؛ لذا خرما پس از آن سال دیگر نتوانست صادراتی داشته و برای تولید داخلی برنامه‌ریزی کند.
وی خاطرنشان کرد: در حالی که سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی برای صادرات خرما با بیش از یک‌هزار نوع بسته‌بندی صورت گرفته بود و خرماهای فرآوری‌شده نظیر پالم، شکلات خرما، چیپس خرما، قند خرما و سایر محصولات در سبد صادراتی قرار گرفته بود و انتظار می‌رفت سرانه مصرف خرما افزایش پیدا کند، چنین اتفاق تلخی علاوه بر آنکه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را به‌شدت رنجور و زیان‌دیده کرد، انگیزه را نیز برای ادامه فعالیت در این حوزه گرفت.
 

ستاد خرما تعطیل شد
موسوی ادامه داد: هرچند در دولت نهم ستاد خرما احیا شد و رقم قابل توجهی نیز برای حمایت از نخل‌داران تزریق شد تا جایی که منجر به افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه تولید شد؛ اما در دولت دهم (زمان وزارت صادق خلیلیان) عملاً ستاد خرما تعطیل شد و خط اعتباری تخصیص‌یافته نیز به بخش خرما تزریق نشد و کمبود نقدینگی باعث کاهش تولید خرما شد.
وی تصریح کرد: ستاد خرما می‌توانست نظیر شورای عالی آب با توجه به مزیت نسبی و رکورد اولی ایران در تولید خرما، از این محصول به‌عنوان یکی از پتانسیل‌های اقتصادی در پتانسیل کلان کشور بهره‌برداری کند، اما بی‌توجهی به این محصول و حذف ستاد خرما باعث کاهش تولید خرما شده است.
 

سیر نزولی ایران در فهرست تولیدکنندگان خرما
دبیر انجمن خرما یادآور شد: در گذشته حجم تولید یک میلیون تنی خرمای ایران باعث شده بود کشورمان در صدر تولیدکنندگان خرمای دنیا قرار گیرد، این در حالی است که نه‌تنها حجم تولید خرما کاهش پیدا کرده است، بلکه اکنون ایران پس از عربستان و امارات قرار دارد و به‌زودی پاکستان نیز با سرمایه‌گذاری ویژه در تولید خرما از ایران جلو خواهد زد.
موسوی تأکید کرد: سرانه مصرف داخلی خرمای کشور یک‌هزار و 200 گرم است، این در حالی است که در کشور عربستان بیش از هفت‌هزار و 500 گرم خرما مصرف می‌شود.
وی اظهار داشت: در صورتی که با یک اقدام حمایتی نظیر قرار دادن خرما در سبد غذایی دانش‌آموزان یا ارگان‌های تحت نظارت دولت نظیر دستگاه‌های نظامی و انتظامی و همچنین بهزیستی و سایر نهادها بتوان سرانه مصرف خرما را به 2.5 کیلوگرم رساند، نه‌تنها حجم تولید خرما افزایش پیدا می‌کند، بلکه ضریب سلامت داخلی نیز ارتقاء پیدا می‌کند.

 

خرما از سرطان پوست جلوگیری می‌کند
دبیر انجمن خرما همچنین گفت: بر اساس پژوهش‌های صورت‌گرفته دانشگاه تهران، سرطان پوست در مناطق جنوبی کشور که آفتاب بیشتری نیز وجود دارد، بسیار کمتر از شمال کشور و کردستان ست.
موسوی در ادامه افزود: در مناطق جنوبی، سرانه مصرف خرما بیشتر از کردستان و استان‌های شمالی است که کمترین میزان خرما را دارند. با همین ضریب، سرطان پوست و سرطان روده نیز در این مناطق پایین‌تر گزارش شده است.
وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی به‌عنوان متولیان حوزه تولید سلامت باید برای افزایش سرانه مصرف خرما برنامه داشته باشند، در حالی که خرما مغفول همیشگی دولت‌ها است.

 

غرفه‌های میادین تره‌بار در اختیار از ما بهتران!
دبیر انجمن خرما ادامه داد: در حالی که ستاد تنظیم بازار برای تزریق محصولات مورد نیاز روزه‌داران در ماه رمضان برنامه‌ریزی می‌کند، تولیدکنندگان خرما از داشتن غرفه‌های خرما در میادین میوه و تره‌بار محروم هستند.
موسوی تصریح کرد: بروکراسی حاکم و کاغذبازی چندمنظوره مسئولان سازمان میادین میوه و تره‌بار به قدری بالا است که عملاً تولیدکنندگان خرما امکان داشتن غرفه‌های ثابت خرما را ندارند و به‌نظر می‌رسد غرفه‌ها همیشه نصیب از ما بهتران می‌شود.
وی یادآور شد: بیش از 45 درصد از خرمای تولیدشده سال گذشته به‌ویژه در منطقه کرمان، در انبارها باقی مانده است و در صورتی که امکان عرضه مستقیم خرما برای تولیدکنندگان وجود داشته باشد، خرمای کیفی تولیدشده به قیمت چهار تا پنج‌هزار تومان در اختیار روزه‌داران قرار خواهد گرفت.
منبع:ایانا
خواندن 1945 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8604605

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website