آرشیو اخبار

سه شنبه, 20 فروردين 1398 ساعت 07:34

کشت ۳۵۰ هزار هکتار کلزا در پاییز امسال برنامه ریزی شد

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از نقشه جدید کشت دانه های روغنی و برنامه ریزی برای کشت ۳۵۰ هزار هکتار کلزا در پاییز امسال خبر داد.

عباس کشاورز روز دوشنبه در گردهمایی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای حمایت از رونق تولید و توسعه کشت دانه های روغنی توضیح داد: بر اساس نقشه جدید کشت دانه های روغنی در کشت بهاره کلزا در اراضی دیم و آبی در تناوب با گندم و جو ورود پیدا خواهیم کرد.
وی افزود: اگر بخواهیم در ۱۵ درصد اراضی آبی و ۱۰ درصد اراضی دیم به تناوب کشت بهاره گندم و جو، کلزا بکاریم، بخش تحقیقات باید بسته ای را در زمینه های مختلف از نظر تاریخ کشت، مساحت، نوع رقم، کارنده ها به تفکیک مناطق و شهرستان های مستعد تدوین و به ما ارایه کند.
کشاورز ادامه داد: ما یک برنامه سهل الوصول برای کشت کلزا در مناطق بهاره در استان هایی همچون خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و بخشی از لرستان و کرمانشاه لازم داریم.
وی به تصمیم این معاونت برای کشت کلزا در شالیزارهای تجهیز و نوسازی شده در استان های گیلان و مازندران اشاره کرد و گفت: با کمک کارشناسان فنی و مهندسی، سهم ما در کشت کلزا در شالیزارهای تجهیز و نوسازی شده باید تعیین و نیازها و پشتیبانی ها، ارقام و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این نسخه کشت توسط بخش تحقیقات کشاورزی مشخص شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما برای کشت کلزا در مناطق معتدل و سرد نیز باید برنامه داشته باشیم.
به گفته وی، می توانیم در ۱۵ درصد اراضی آبی و دیم مناطق سرد در تناوب با گندم و جو، کلزا کشت کنیم.

** برنامه ریزی برای دیگر دانه های روغنی
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی یادآوری کرد: ما حدود سه میلیون هکتار زمین آیش دیم و حداقل ۴۵۰ هزار هکتار اراضی آبی با کاهش سطح زیر کشت گندم داریم که می توان برای کشت کلزا و دانه های روغنی استفاده کرد.
کشاورز در مورد کشت گلرنگ تصریح کرد: در اراضی دیم و کم باران، کشت گلرنگ برای تامین دانه های روغنی یک نسخه امیدبخشی است اما یک بسته تحقیقاتی برای کاشت و توسعه گلرنگ نیاز داریم.
وی درباره تولید سویا گفت: با توجه به ناملایمات اقلیمی و بارندگی ها در استان های گلستان و مازندران باید از کشت سویا بیشتر مراقبت کنیم.
کشاورز ادامه داد: برای کشت سویا، ظرفیت های خالی زیادی در کشور وجود دارد که با استفاده از قابلیت های عملی می توان از این ظرفیت ها بهره برد.
وی اضافه کرد: در استان های ایلام، گلستان، مازندران و شهرستان لالی خوزستان در حد ظرفیت، کلزا در تناوب با گندم و جو تولید شده است و از این رو باید به دنبال ظرفیت های جدید در این زمینه باشیم.

** ظرفیت های تحقیقاتی و ترویجی برای توسعه کشت دانه های روغنی
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این گردهمایی گفت: در برخی مناطق مورد نظر برای توسعه کشت دانه های روغنی مشکلی برای کارهای تحقیقاتی نداریم و مسایل بیشتر مربوط به آموزش، ترویج و اجراست.
به گفته کاظم خاوازی، برای کشت دانه های روغنی و کلزا، باید نکات فنی در مزارع اجرا و پایش دقیق انجام شود.
خاوازی بر لزوم مکانیابی دقیق و اراضی مستعد کشت دانه های روغنی تاکید کرد و ادامه داد: باید زمان های کاشت، رقم های مناسب، بسته های مدیریت آب و خاک و بیماری ها، کشت نشایی، کشاورزی حفاظتی و بذور مورد نیاز برای مناطق مختلف مشخص شود.
وی از تشکیل سه کارگروه در حوزه کشت در استان های سرد و سرد- معتدل، استان های گرم و گرم- معتدل و استان های سواحل خزر و اراضی شمالی خبر داد و گفت: مسایل مربوط به کشت دانه های روغنی باید در این کارگروه ها جمع بندی و بر اساس آن اقدام شود.
حمایت از خودکفایی و توانمندسازی همه بخش های راهبردی، از بندهای اقتصاد مقاومتی است.
بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد.
سال ۱۳۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال ۱۳۹۶ نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال ۱۳۹۷ را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.
امسال نیز سال «رونق تولید» نام دارد.
منبع:اگروفود نیوز

خواندن 2267 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8604616

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website