آرشیو اخبار

شنبه, 15 ارديبهشت 1397 ساعت 08:00

کشت ارگانیک، بخش مغفول در کشاورزی

با وجود رشد روزافزون توجه به کشاورزی ارگانیک و گسترش آن در کشورهای توسعه یافته، سهم این نوع کشت در کشور از جمله استان قزوین بسیار ناچیز بوده و هنوز آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

تولید محصول غذایی سالم و مطمئن بدون شک یکی از مهم ترین اهداف دست اندرکاران بخش کشاورزی و همچنین مسئولان حوزه سلامت و فراتر از آن حاکمیت در همه کشورهای دنیا به شمار می رود.
محصولات ارگانیک به جهت عاری بودن از سموم و کودهای شیمیایی از سلامت و کیفیت بهتری برخوردار هستند و مردم نیز نسبت به مصرف این دسته از محصولات استقبال خوبی نشان می دهند اما هنوز آنطور که باید و شاید در کشورمان از جمله استان قزوین به این حوزه از کشاورزی توجه نشده است.
استان قزوین دارای 489 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این مقدار زمین زراعی و باغی سهم کشت محصولات ارگانیک در حال حاضر 600 هکتار می باشد، اگر چه شاید رقم واقعی به چند هزار هکتار برسد اما ملاک در این زمینه براساس تعاریف مشخص شده و استاندارد، گواهینامه دار بودن اراضی و محصولات است.
نبود مشوق های لازم، دشواری های مربوط به تهیه کودهای طبیعی، فرایندهای پیچیده اداری برای دریافت گواهینامه، کاهش تولید نسبت به دیگر روش های کشت و هزینه بالای تولید موجب شده تا کشاورزان قزوینی رغبت لازم را در زمینه تولید محصولات کشاورزی ارگانیک نداشته باشند.

** تولید محصول ارگانیک نیازمند تسهیلات و مشوق است
کارشناس محصولات سالم سازمان جهاد کشاورزی قزوین اظهار کرد: تولید محصول ارگانیک و راغب کردن کشاورزان به این سمت نیازمند پیش بینی تسهیلات و مشوق های لازم است.
علیرضا نوروزیان افزود: قیمت بالای تولید و تهیه مجوزهای مربوط به محصول سالم و ارگانیک و فرایندهای اداری و آزمایشگاهی آن موجب شده تا کشاورزان کمتر در این خصوص رغبت داشته باشند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر برای حمایت از تولید محصولات ارگانیک مشوق ها و حمایت های مشخصی تعریف نشده است و افرادی که در این حوزه وارد شده اند بیشتر علاقه شخصی داشته و یا بنا بر توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی به این کار اقدام کرده اند.
نوروزیان، فرایند تهیه کودهای مورد نیاز برای تهیه محصولات ارگانیک را سخت و پیچیده دانست و گفت: این مساله نیز موجب شده تا کشاورزانی که در این عرصه فعالیت می کنند با تنگنا روبرو باشند.
وی، سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در استان قزوین را 600 هکتار خواند و افزود: برای افزایش این میزان تلاش می کنیم.
این گفته در حالی بود که سال 95 در خبرهای اعلام شده این رقم یک هزار و 500 هکتار عنوان شده بود که این کارشناس در پاسخ به ایرنا در این خصوص گفت: به دلایل گفته شده سطح زیر کشت محصولات ارگانیک و سالم در استان کاهش یافته است.
نوروزیان اظهار کرد: اگر مشوق های لازم برای کشاورزان تهیه و تدوین شود براحتی می توان میزان زیر کشت محصولات ارگانیک و سالم به شکل شناسنامه دار و دارای گواهینامه در استان قزوین را به چندین هزار هکتار افزایش داد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر محصولات مختلف زراعی و باغی ارگانیک در استان قزوین وجود دارند که زمینه توسعه کشت آنها در صورت ایجاد مشوق های لازم برای کشاورزان وجود دارد،افزود: علاوه بر محصولاتی که در گذشته به شکل ارگانیک تولید می شده اند، در حال حاضر باغات زیتون، انار و مزرعه زعفران ارگانیک در استان وجود دارد که به تازگی و در سال های اخیر ایجاد شده اند.
کارشناسان محصولات سالم سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: با تلاش این سازمان و انجام فعالیت های ترویجی و تبلیغی، تولید صیفی جات ارگانیک درچند سال قبل از یک روستا آغاز شد و امروز این رقم به 18 روستا افزایش یافته است.
نوروزیان با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های متبوع آن در استان ها به تنهایی نمی توانند برای ترویج فرهنگ توسعه کشت محصولات ارگانیک اقدام کنند،افزود: این موضوع نیازمند سیاست گذاری توسط دولت، کمک دستگاه های حوزه سلامت و درمان و همچنین بانک ها است.

**هنوز برای گواهینامه دار شدن بسیاری از اراضی ارگانیک قزوین اقدام نشده است
رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز اظهار کرد: قزوین در زمینه کشت محصولات ارگانیک حرف های خوبی برای گفتن دارد اما هنوز بدلایل مختلف برای گواهینامه دار شدن و ثبت بسیاری از اراضی و باغات ارگانیک استان اقدام نشده است.
فاطمه خمسه در خصوص کاهش میزان کشت محصولات ارگانیک استان قزوین گفت: نمی توان عنوان کرد کشت این نوع محصولات کاهش پیدا کرده بلکه شاید میزان گواهینامه های صادر شده برای آنها کم شده باشد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر در بسیاری از باغات و مزارع استان قزوین مانند بخش های الموت و طارم سفلی شاهد تولید و کشت محصولات ارگانیک هستیم که البته برای گواهینامه دار شدن آنها اقدام نشده است.
خمسه با بیان اینکه قزوین قابلیت این را دارد تا به پایلوت و قطب تولید محصولات کشاورزی ارگانیک تبدیل شود،افزود: مسئولان کشوری نیز این پیشنهاد را مطرح کرده اند و امیدواریم در آینده نه چندان دور در این خصوص تفاهم نامه ای با مرکز منعقد شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه تولید و کشت محصولات ارگانیک دارای فرایندهای فنی خاصی است،افزود: اگر خواهان دریافت گواهینامه های مربوط به این حوزه نیز باشیم، به مراحل این فرایندها افزوده می شود.
وی، کاهش هزینه های تولید محصول ارگانیک را در انگیزه کشاورزان برای فعالیت در این عرصه موثر دانست و اظهار کرد: می توان میان وزارت جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و سازمان ملی استاندارد و دیگر نهادهای مرتبط تفاهم نامه هایی را منعقد کرد تا هزینه های تولید محصولات ارگانیک در کشور کاهش یابد.

**سرگردانی کشاورزان تولیدکننده محصولات ارگانیک در بانک ها
فاطمه گروسی، کشاورز و صاحب مزرعه پنج هکتاری ارگانیک زعفران در شهرستان تاکستان نیز گفت: جهاد کشاورزی با پرداخت هزینه به ما برای دریافت گواهینامه تولید محصول ارگانیک کمک کرده است.
وی با بیان اینکه برای تولید محصول خود از کود و سموم شیمیایی به هیچ عنوان استفاده نمی کنیم،افزود: هدف ما تولید محصولی 100 درصد سالم و عاری از هرگونه باقی مانده سموم است.
وی با بیان اینکه به کشاورزان دیگر نیز تولید محصول ارگانیک را پیشنهاد می کنم،افزود: خیلی اوقات شاهد بوده ام که کشاورزان کود و سموم شیمیایی برای محصولات مصرفی خودشان، استفاده نمی کنند.
وی، ارایه تسهیلات مورد نیاز برای حفظ و تقویت تولید محصولات ارگانیک را انتظار خود از مسئولان دانست و گفت: با توجه به نیاز به منابع مالی، متاسفانه این دسته از کشاورزان در بانک ها سرگردانند و با توجه به پروسه طولانی و سخت دریافت تسهیلات خیلی اوقات از گرفتن آن پشیمان می شوند.
این تولیدکننده محصولات کشاورزی ارگانیک افزود: برای تهیه کودهای طبیعی و دام دشواری زیادی داریم و انتظار می رود مسئولان در این حوزه نیز به ما کمک کنند.
این کشاورز با بیان اینکه مردم از مواد خوراکی ارگانیک استقبال می کنند بنابراین ظرفیت خوبی برای تولید بیشتر این دسته از محصولات وجود دارد،افزود: لازمه تحقق این کار حمایت پررنگ تر دولت از کشاورزان است.

**حمایت ها از کشاورزان ارگانیک ملموس نیست
نخستین باغدار ارگانیک زیتون و انار استان قزوین نیز اظهار کرد: تولید محصول سالم و مطمئن را وظیفه خود دانسته و به آن افتخار می کنم.
مجتبی کلهر چگینی که در 30 هکتار باغ خود مشغول تولید زیتون و انار ارگانیک است،افزود: در تولید محصول خود از هیچ گونه سم و کود و آفت کش های شیمیایی استفاده نمی کنم.
وی اضافه کرد: برای تولید زیتون و انار حتی از کودهای حیوانی دامداری های صنعتی نیز استفاده نمی کنیم و فقط از کود دام های سنتی بهره می گیریم.
کلهر چگینی با بیان اینکه برای تولید محصول ارگانیک هزینه بیشتری نسبت به سایر کشاورزان می پردازیم و محصول کمتری نیز برداشت می کنیم،افزود: این موضوع هزینه های تولید ما را نسبت به دیگر کشاورزان و باغداران استفاده کننده از کودها و سموم شیمیایی بالا می برد.
وی ادامه داد: انتظار می رود بخشی از این ما به التفاوت را دولت بوسیله یارانه و یا از طرق دیگر به کشاورزان تولیدکننده محصولات ارگانیک پرداخت کند.
کلهر چگینی با بیان اینکه تاکنون حمایت خاصی را شاهد نبوده و پشتیبانی ها هم ملموس نبوده است و همه هزینه های مرتبط با تولید و دریافت گواهینامه محصول ارگانیک را خود تقبل کرده است،افزود: بیش از 15میلیون تومان برای دریافت گواهینامه ارگانیک هزینه کرده ام.
این باغدار اهل طارم سفلی افزود: انتظار داریم مشوق هایی از سوی مسئولان برای کشاورزان تولیدکننده محصولات ارگانیک مانند تسهیلات بانکی کم بهره و یا غرفه های عرضه رایگان در نظر گرفته شود تا کشاورزان برای تولید این دسته از محصولات که سلامت آنها تضمین است، انگیزه و رغبت بیشتری پیدا کنند.
منبع : ایرنا

خواندن 1999 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8602901

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website